- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Scalaren min
Scalaren min
Jeg kjøpte meg en scalare i dyrebutikken, jeg synes så synd på den, for de andre fiskene var slemme mot den, så da kjøpte jeg den.
tvides veldig godt.
Noen måneder etterpå så begynnte overleppen å bli borte på den, nesten hele overleppen er borte nå, også er det litt rødt på den, som jeg innbiller meg er blod.
Noen som vet hva det kan være med den? og om den kan bli bra igjen?
Også har den fått veldig stort øye, det ene øye står liksom skikelig ut og er mye større enn det andre :-s
takk for alle svar
tvides veldig godt.
Noen måneder etterpå så begynnte overleppen å bli borte på den, nesten hele overleppen er borte nå, også er det litt rødt på den, som jeg innbiller meg er blod.
Noen som vet hva det kan være med den? og om den kan bli bra igjen?
Også har den fått veldig stort øye, det ene øye står liksom skikelig ut og er mye større enn det andre :-s
takk for alle svar
Postet 07.08.08 kl 19:52
Pop-eye, altså utstående øye, er et symptom, og ikke en sykdom i seg selv. Problemet er at en hel rekke forskjellige ting kan forårsake pop-eye.
En vanlig årsak er dårlig vannkvalitet, dessverre. Så spørsmålet er jo da, naturlig nok; hvor stort er akvariet ditt, og hvor ofte bytter du vann i det? Hvor mye vann bytter du når du gjør det?
En del av munnen på fisken vil aldri vokse ut igjen dersom den delen av leppen er borte, det er ikke slik som med finnene. Så den er dessverre skadet for livet.
En vanlig årsak er dårlig vannkvalitet, dessverre. Så spørsmålet er jo da, naturlig nok; hvor stort er akvariet ditt, og hvor ofte bytter du vann i det? Hvor mye vann bytter du når du gjør det?
En del av munnen på fisken vil aldri vokse ut igjen dersom den delen av leppen er borte, det er ikke slik som med finnene. Så den er dessverre skadet for livet.
Postet 07.08.08 kl 19:55
Endret: 07.08.08 kl 19:56
Re: scalaren min
åja! jeg bytter vann sånn innimellom, ikke så ofte. siden han i dyrebutikken sa det var viktig at de hadde det samme vannet så de ikke ble syke eller noe. jeg har kjøpt nytt akvarium i dag, og det er helt nytt rent vann. Jeg puttet den oppi der sammen med dama si. så jeg får se om det blir bedre
Postet 07.08.08 kl 19:58
Det er nok større sjanse for at de blir syke av å svømme i den samme, skitne vannsuppa måned etter måned. Det ser du jo nå på scalaren din.
Pop-eye er et typisk tegn på dette, og det var derfor jeg først gjettet på det.
Du bør bytte vann helst en gang i uken, men om du ikke får til det, bør det skje iallefall en gang annenhver uke. F.eks. annenhver søndag. Da bør du bytte ca 30 % av vannet.
Det nye akvariet ditt står i faresonen for å få nitrittforgiftning om to uker... les mer om oppstart av akvarium her for eksempel. Det finnes mange, mange tråder her om samme tema. Søk og du vil finne... Søk på f.eks. ordene "oppstart" og "nitritt".
Hvor mange liter er hvert av akvariene dine på? Har du to akvarier i drift nå?
Pop-eye er et typisk tegn på dette, og det var derfor jeg først gjettet på det.
Du bør bytte vann helst en gang i uken, men om du ikke får til det, bør det skje iallefall en gang annenhver uke. F.eks. annenhver søndag. Da bør du bytte ca 30 % av vannet.
Det nye akvariet ditt står i faresonen for å få nitrittforgiftning om to uker... les mer om oppstart av akvarium her for eksempel. Det finnes mange, mange tråder her om samme tema. Søk og du vil finne... Søk på f.eks. ordene "oppstart" og "nitritt".
Hvor mange liter er hvert av akvariene dine på? Har du to akvarier i drift nå?
Postet 07.08.08 kl 20:46
Endret: 07.08.08 kl 20:48
Postet 07.08.08 kl 20:58
Endret: 07.08.08 kl 20:59
Postet 08.08.08 kl 00:29
Postet 08.08.08 kl 00:32
Postet 08.08.08 kl 02:20