Frakt av fisk

skal frakte 8 neon tetraer og 8 snegler i en bøtte med vann. Jeg kommer til å ha bøtta halvfull med vann, så ca 5 liter med vann.

1. Trenger jeg å bruke luftpumpa?

2. Hvilket vann skal jeg ha i bøtta? Jeg tenkte på 50% akvarium vann og 50% springvann

3. skal jeg hoppe over mating 24 timer før reisen?
hvor langt skal du?? om et er snakk om noen få timer går det nok helt fint.. enkleste er no og ta de i poser da seff . bøtten kan lett skvulpe oller velte. om du ikke holder på den da.. bare pass på at det er masse luft i evt posen og da..

og du bruker bare akvarie vann
blir en 8-9 timers tur. Så ja blir et stykke. Tror dere det går bra eller bør jeg ha pumpa på en omformer for å rense vannet?

Kan også evt ha 2 bøtter, for så bytte vann halvveis på turen, men helst ikke.
Pakk de i litt store poser med få fisk i hver pose, samt sett de inn i isopor kasse slik at det blir mørkt(fisken vil da sove). Jeg har handla fisk på auksjon som iallefall har vært i posen i nermere 15 timer, og disse lever i beste velgående ennå. Men kan være greit å åpne posene en gang underveis, slik at du kan få ny oksygen i posene.
ok, men hva med filterbakteriene i pumpa. hvor lenge klarer dem seg?

Og kan jeg fylle pumpa med vann, for så sette inn en luftpumpe, vil det holde liv i bakteriene?

Har også hørt varianten med omformer, problemet er jeg har en omformer, men tror den kommer til å dra 4 ganger mer enn det sikringen er på sigarett tenneren uttaket. :/
Plussmedlem
Skal du forflytte både fisk og akvarium m/filter?
I så fall - Hva slags filter er dette?
fluval 205 filter (utvendig).

Skal flytte akvarium med fisk og alt ja. Fiskene skal som sagt inn i en bøtte som er kun brukt til akvarium. Akvariumet skal tappes for vann, røtter og steiner skal inn i en bøtte. Grusen, plantene og 1-2 cm med vann skal være igjen.

Skal sikre alt med stropper så skal ikke være noen problem.

Problemet mitt er da til slutt pumpa, hvordan holde liv i bakteriene? går det bra med en luft pumpe?

Kan nemlig kjøpe en 12v liten luft kompressor som jeg kan montere slange på og en diffuser og tenkte da å bruke denne til å tilføre oksygen til vannet som er igjen i Fluval pumpa.

Hva syns dere om det?
Plussmedlem
Dammed
Kan nemlig kjøpe en 12v liten luft kompressor som jeg kan montere slange på og en diffuser og tenkte da å bruke denne til å tilføre oksygen til vannet som er igjen i Fluval pumpa.

Ja, det kan være en løsning. Regner med at denne ikke koster all verden.

Et annet alternativ er å ta ut filtermassen og legge den i flere poser med mye luft/oksygen og noe vann. Kan gå bra det også.
ok, går nok for kompressor, koster tross alt 100kr på clas ohlson.

Ok, for å oppsummere.

1. Hopper over luftpumpa, fiskene får tilstrekkelig med oksygen uten den.

3. Jeg hopper over mating for å minske avføring i vannet under frakten. Er uansett tid for en faste dag.

Men siste spm gjenstår:

2. Hvilket vann skal jeg ha i bøtta? Jeg tenkte på 50% akvarium vann og 50% springvann
Kan noen vær så snill svare på dette:

Reiser i morgen tidlig, så hadde vært veldig kjekjt om noen kan anbefale meg noe angående dette?

og du bruker bare akvarie vann

Som Saffen nevnte tidlig i tråden, bruk bare akvarievann (bare det ikke er evigheter siden du har skiftet så er dette trygt og bra)

Lykke til!
oj takk for det, så ikke at saffen sa det. :S

Takk for hjelpen, og den kompressoren bråker som bare pokker... Bare så dere vet det.
da har jeg frakta alt, og alt gikk bra.

Alle fiskene og sneglene har overlevd.

Metoden jeg brukte var: omformer + luft pumpe, jeg skjønte straks at sikringene på omformeren er ment som maks forbruk. Og når luftpumpa dro kun 3,5W så forstå jeg at det ville aldri trekke mer enn 1A (600W omformer = 75A, 1W = 0,125A, 3,5W = 0,44A).

Så jeg tok en slange fra luftpumpa splittet den i 2, del en gikk inn i bøtta med fiskene, den andre inn i pumpa. Den som gikk inn i pumpa, gikk til luftesteien som lå under svampene, slik at det alltid bobla friskt rett ved bakteriene.

Og resultatet, etter 4 dager så har jeg null nitrit eller nitrat. Det skal egentlig en del mer tid som jeg har forstått det for at nitrit skal vokse hvis det er noe feil. (95% av vannet er nytt springvann uten klor)

Men til nå så ser alt bra ut. Feira med å øke stimen av de sorte neontetraene til 15.

Mitt tips er helt klart, skaff deg en omformer og en luftpumpe, eneste vi hørte framme var svak bobling.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap