Ciklidetank og bunn?

Jeg har fra før en 20L yngeltank, og en 100L selskapsfisk tank. Nå har jeg fått en tank på 110L og kunne tenke meg dvergciklider.

Jeg har lest litt og på artiklene på dvergciklidene står det at man bør ha sandbunn i tanken.

Så mitt spørsmål er: MÅ jeg ha det? Eller går det fint med grus også? Jeg har erfart at sandbunn tar kneppen på plantene og synes ikke noe om sandbunn generelt.
Dvergciklider vil nok trives best med sandbunn, ja. Dette fordi naturlig oppførsel for disse er å sile sand for å lete etter mat, samt at de graver litt når de leker.

Jeg har biltemasand i mine kar og har ingen problemer med at plantene tar kvelden. Men, du bør ha enten sandsnegler eller varmekabler. Har du en av delene vil ikke sanda være noe problem. Veldig finkornet grus (rådasand 0,8 - 1,2 mm er et godt alternativ) går også an, men da bør grusen være avrundet slik at den ikke har skarpe kanter. Grus med flere mm størrelse synes jeg ikke passer for noen slags fisk som oppholder seg i bunnsjiktet av karet
Ok, Så huskeregelen er om man skal ha grus at man må ha fisk som oppholder seg i midt-topp sjiktet. tusen takk for svaret
I hvert fall den grovkornete grusen

Har bare prøvd biltemasand og rådasand (0,8 - 1,2) selv. Mulig det er andre typer og størrelser som vil ha litt mer "grus-følelse" og fortsatt være greit for fisk som dvergciklider og corydoras. Det vet kanskje noen andre her Men uansett kan du ikke regne med at dvergciklidene blir glade for å få grov grus, desverre.
Inaktiv bruker
som sand kan du ta biltema sand, 0,2-0,7
jeg har hatt sandbunn i snart 1 år, å vallisneriaene har aldri blitt vissne, å jeg har hverken sandsnegler eller varmekabler
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap