L-144 med dvergciklider?

Er det mulig å ha L-144 i en tank med dverciklider som scalarer, sommerfuglciklide og tostripet dvergciklide?

Og må den i såfall bli større enn 3cm først? (kunne hatt den i selskapsakvariet i mellomtiden)
Plussmedlem
Bortsett fra at scalare ikke er noen dvergciklide så kan du ha L144 sammen med disse.
Sikkert fornuftig å la den bli litt større først.
Plussmedlem
Men du kan jo ha en Dvergscalare...Pterophyllym leopoldi. Den er jo dvergen av disse.
Ja, det var lurt Hvor store blir disse?
Noobie
Er det mulig å ha L-144 i en tank med dverciklider som scalarer, sommerfuglciklide og tostripet dvergciklide?

Den foreslåtte fiskesammensetningen anbefales definitivt ikke.

Det ser ut til at du har et akvarium på 100 liter.

Pterophyllum scalare har ingen ting i en 100 liter å gjøre.

Scalarer og dvergcichlider går vanligvis kun sammen hvis akvariet er så høyt at scalarene kan ha sitt territorium i vannmassene over cichlidene, hvis ikke kan det bli harde kamper om bunnarealet.

Dvergcichlider og Scalarer vil (prøve å) spise hverandres yngel, dette fører til uoverensstemmelser.

Tostripet dvergciclide (=Apistogramma bitaeniata) er polygam om anledningen byr seg, og har derved tendens til å etablere meget store revirer. Innenfor reviret vil det meste av annen fisk anses som uvelkomne. En Apistogramma-hann kan betrakte et bunnareal på opp til 3 kvadratmeter som sitt, og det er sannsynlig at i en 100-liter vil hannen betrakte hele bunnarealet som sitt territorium. Eventuelle sommerfuglcichlider innenfor det samme området vil kunne bli jaget ”pokker i vold”.

Store maller (større enn Otocinclus) anbefales ikke sammen med dvergcichlider:
Mallene vil spise cichlidenes egg og yngel om de kan, og de nattaktive mallene vil jage dvergcichlidene (som går til ro på bunnen om natta) ut av huler og gjemmesteder og opp i de øvre vannmassene, særlig om natta.
Har dvergcichlidene egg/yngel, vil de prøve å forsvare disse mot mallene. Mallenes eneste sårbare område er øynene, og dvergcichlidene vil kunne angripe disse og ødelegge dem.

Noen av problemene vil du kunne unngå dersom du kun har fisk av et kjønn av dvergcichlidene, f. eks. bare et par hanner, slik at de ikke yngler, men ikke alle.
I naturen kan fisk forflytte seg noen meter opp eller nedover elva og slik unngå annen fisk som utgjør trusler eller er konkurrenter, i akvariet slipper de ikke unna hverandre.

Oj, ja det var et informativt svar! Jeg har ennå ikke gått til anskaffelse av noen av de, men har hatt veldig lyst og derfor forsøkt å finne ut mer om de forskjellige.

Er det nå sånn at jeg ikke kan ha noen maller i et kar med ciklider? For etter hva jeg har skjønt så kan L144 bli ca 11cm?

Eller bør jeg kanskje bare holde en type ciklide i samme kar? har du noen forslag til evt sammensetning?
Plussmedlem
Det er mange ciklider du kan ha med L144.
Hvis det stemmer at det er 100 liter det er snakk om, så er det noe lite.
Hva slags kar er det snakk om?
Ciklider er så mangt. Mange har ancistrus sammen med dvergciklider.
Er det kun dvergciklider det er snakk om? (Er kanskje det hvis karet ikke er mer enn 100 liter?)
Jeg har dvergciklider sammen med maller selv. Både vanlig ancistrus, L144 og andre. Men jeg har større kar.
Det ble regnet ut av det er på 107L, så det er ikke plass til noen store fisk. Men tenkte at dverciklider kanskje ville passe i det. Det er 45 cm i høyden.

Nå har jeg lite eller ingen peiling på akkurat denne typen fisk da jeg kun har selskapsfisk fra før, men er veldig begeistret for L144 og ville gjøre en spennede mix.

Kanskje jeg bare bør bruke det til selskapsfisk her også? Kan jeg ha L144 sammen med selskapsfisk, og heller ha ancistrus (vanlig) i dette nye karet?

Plussmedlem
I et selskapskar er ikke oppdrett og yngeloppvekst prioritert.
Det er ikke så mye plass i en drøy 100-liter, men det er da noen fine fisk du kan ha der.
Fiskebasen sier at du kan ha Dvergscalare i denne størrelsen. Det er i så tilfelle ikke mere enn akkurat nok. Mulig det blir plass til kun et par.
L144 går utmerket sammen med "selskapsfisk" hvis fisken i dette selskapet har de samme krav til vannverdier etc.
Les i basen angående "plasskravet" til de forskjellige.
Når det står at egnet akvariestørrelse er på f.eks 60L Betyr det at det er 60L vann per fisk, eller at det er en type fisk som går i et akvarium på den størrelsen? Skikkelig lyegrønt spørsmål, men bedre å spørre og få svar, enn å sjangse og drite seg ut
Jeg forsøkte å ha P. Leopoldi i en 112 liter, men fy søren så trangt det så ut...
jeg klarte ikke ha dem sånn, så jeg gjorde noe jeg aldri har gjort før: ringte butikken og spurte om å få levere dem tilbake. Heldigvis sa butikken ja til det, og jeg tok en gruppe små stimfisk i stedet.

Så hvis noen spurte meg om å ha P. Leopoldi i en hundreliter, så ville jeg sagt; nei helst ikke.

Mine var viltfanget, fullvoksne og store.
Plussmedlem
Noobie
Når det står at egnet akvariestørrelse er på f.eks 60L Betyr det at det er 60L vann per fisk, eller at det er en type fisk som går i et akvarium på den størrelsen?

En type fisk som kan holdes i den literstørrelsen, ja
Men ikke ubegrenset med fisk av denne typen...
Loomis
[QUOTE=Noobie] En type fisk som kan holdes i den literstørrelsen, ja :) Men ikke ubegrenset med fisk av denne typen...

Hehe, nei akkurat det forsto jeg selv, utrolig nok, haha!! :P
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap