- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Første vanntest
Første vanntest
Karet har stått en uke nå,tok vanntest for nitritt og ph. Det var 0 på nitritt målingen og ph på 7,5.Er det egentlig no vits å teste for nitritt før fisken er satt i karet? Er det ikke fisken som står for produksjonen av det?Når kan jeg vente meg forandringer i vannet?Etter som jeg har skjønt trenger jeg ikke tenke på ph verdien for den er vel god? Venlig hilsen færskingen.
Postet 09.08.08 kl 20:14
Les om vannverdier her.
Er det grus og mye planter i karet?
Har du mye planter så vil planterester være med på å skape nitritt i begynnelsen. Noen fôrer også det fiskeløse akvariet med noe fiskemat for å skape mere avfall i karet.
Etter et par uker så kan du begynne å teste vannet. Deretter følger du videre med på vannverdiene til nitritten er forsvunnet etter ca. drøye 30 dager.
En pH på 7,5 er bra til en del fisk, men en god del andre skal ha andre verdier.
Hva slags fisk skal du ha?
Er det grus og mye planter i karet?
Har du mye planter så vil planterester være med på å skape nitritt i begynnelsen. Noen fôrer også det fiskeløse akvariet med noe fiskemat for å skape mere avfall i karet.
Etter et par uker så kan du begynne å teste vannet. Deretter følger du videre med på vannverdiene til nitritten er forsvunnet etter ca. drøye 30 dager.
En pH på 7,5 er bra til en del fisk, men en god del andre skal ha andre verdier.
Hva slags fisk skal du ha?
Postet 09.08.08 kl 21:50
Loomis
Vet ikke helt ennå,men det går nok mot noen type malawi og maller. Kan tenke meg discus på sikt,men må nok skaffe meg litt erfaring først.Kom gjerne med noen kombinasjoner som kan funke vis noen har noen.Akvarie mitt er satt opp med sand og planter 11stk. Høres det mye ut?Det inneholder også et vrak,liten steinrøys og et par røtter.Færskingen takker så mye for råd og tips.
Postet 10.08.08 kl 12:58
11 planter forteller meg ikke så mye, for jeg veit ikke hvor stort karet er og hvilke planter det er snakk om
Som regel vil en nybegynner kjøpe for lite planter. Ofte kan nybegynneren doble antallet planter og likevel ikke ha for mye.
Malawi kan ha pH 7,5, men de fleste artene vil ha noe høyere pH-verdi.
Maller (bortsett fra de som hører til Lake Malawi og lignende sjøer) passer som oftest ikke i samme vannverdier som malawifisk.
Men det er flere malawiakvarister som har vanlig ancistrus og gibbiceps sammen med disse.
Som regel vil en nybegynner kjøpe for lite planter. Ofte kan nybegynneren doble antallet planter og likevel ikke ha for mye.
Malawi kan ha pH 7,5, men de fleste artene vil ha noe høyere pH-verdi.
Maller (bortsett fra de som hører til Lake Malawi og lignende sjøer) passer som oftest ikke i samme vannverdier som malawifisk.
Men det er flere malawiakvarister som har vanlig ancistrus og gibbiceps sammen med disse.
Postet 10.08.08 kl 15:31
Loomis
Karet er på 260l.Skulle ønske jeg kunne gi deg navnet plantene,men den gang ei. Jeg var jo smart att jeg kasta navn skilta når jeg planta dem.Nybegynner vet du,trodde jeg skulle huske navna.Men er ganske sikker på att jeg har 4st sverdblad,3stk gullrotgress.Så er det 2stk som ser ut som sverdblad,men som er lilla på undersiden.Har også 2stk tusster som ligner vanlig hagegress.Kom gjerne med noen forslag til planter.(gjerne norske navn vis det finnes.Færskingen.
Postet 10.08.08 kl 16:26
Postet 10.08.08 kl 16:31