Perlegurami som ikke trives?

Jeg har et par perlegurami i et kar på 112l. De går sammen med 10 glødebåndstetra og 5 eplesnegler. Jeg har en flyteplante, og div. gress og stener på bunnen.
Fiskene står stort sett oppe i hjørnet bak pumpeledningene. Har hatt de i 5-6dager. De er og veldig skvetne når jeg er i nærheten av karet.
Hvor lang tid kan de bruke på å finne seg til rette, og kan innredningen i karet være for glissen?
Andre gode tips?

Torunn
Det er vanskelig å si, siden du ikke har lagt ut noe bilde av 112 literen i profilen din. Men at guramiene trekker opp i hjørnet slik, kan tyde på at de føler det er for nakent og truende i akvariet, ja.

Mange planter gir økte tilfluktsmuligheter og trygghet for fiskene. Det anbefales å legge litt penger i beplantningen. Du finner som oftest planter for en mye rimeligere penge her på rubrikkforumet enn i zoobutikkene.
Ok
Har bestilt planter her, kommer over helgen håper jeg.
Venter og på lønn, så skal jeg få startet det tredje karet mitt. Tenkte å innrede det for guramiene.
Bilder kommer, skal bare... Hehe.

Takk for svar.

Torunn
Jeg har sett det samme selv med guramier og har i grunn ikke brydd meg så mye med at fisken er sky, det pleier å ordne seg etter en uke eller to. Å gi den mer planter å gjemme seg i vet jeg ikke riktig om vil løse problemet da du gir den muligheten til å fortsette å leve tilbaketrukket, det er jo det den vil selv (for tiden). Men som sagt, hos meg så har det alltid ordnet seg uten at jeg gjorde noe særlig med det.

En mulighet til er vel at den blir trakkasert av noen i akvariet (som regel en av sin egen art), sykdom, feil vannverdier osv, men det gjelder nok ikke her.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap