Fiskedød - trenger hjelp

Hei,

Vi har hatt akvarium i 6 mnd. Dette har stort sett gått bra, men i løpet av de siste ukene 4 fisker døde med samme forløp. Har en til nå som ser ut til å lide samme skjebne.

Det er en hunnguppy, en hunnplaty, og to sverddragere (han og hunn) som har tatt kvelden, og nå er det en hunnmolly som ser ut til å gjøre det samme.

For alle disse fiskene har det startet med at de blir inaktive, mer og mer krumrygget, og magen blir innhol. Tror ikke det skyldes for lite mat, fordi disse og andre fisk har vokst mye i den tiden vi har hatt dem.

Vannverdiene var ikke bra i den første tiden, men jevnlige målinger har vist god vannkvalitet etter den første måneden. Måler med Tetratest 5 in 1.
Det er imidlertid to verdier som har endret seg gradvis hele tiden, GH stadig høyere, KH stadig lavere. De siste målingen viser omtrent:
NO3: 16
KH: Litt mindre enn 3
PH: 6.8

Er det på bakgrunn av dette mulig å si noe fornuftig som forklarer dette?

mvh,
Bob
Siden det kun er levendefødere som er rammet, så mistenker jeg det kan være den parasittsykdommen som så mange guppy ofte får og som gir dem, følgende symptom før døden; krum rygg og innhul buk (mange kaller det "ryggknekk", prøv å søke på det her)

Jeg husker ikke stort mer enn det av tingene jeg har lest om dette, men kanskje Frank Angell titter innom tråden her og hjelper til. Han vet mer om det enn jeg. Sikkert mange andre her også.

Men jeg tror altså det er sykdom som er rammet akvariet ditt, og at det må medisinering til. Les mer om "ryggknekk" her i denne guppyartikkelen, der finner du også en link videre til sykdomsartikkelen med råd om behandling.
Bob
Måler med Tetratest 5 in 1.

Siden du sier 5 i 1 regner jeg med at det er stripstest du snakker om. Anbefaler deg på det sterkeste å skaffe dråpetester siden stripstester er meget upålitelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap