- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Spørsmål om guppy...
Spørsmål om guppy...
jeg vet absolutt ingenting om guppy, jeg vil vite alt det grunnleggende man må vite for å ha guppy som f.eks:
-hva er forskjell på hann og hunn?
-hvor stort akvarium må man ha til hvor mange guppy
-kan en hunn guppy føde i akvariet sammen med de andre guppyene?
-kan man ha flere hann guppyer sammen?
hvordan ser man om en guppy er gravid?
jeg vil vite alt DU vet om guppyer, noen linker ville vært fint... kanskje til andre tråder?
hvordan ser man om en guppy er gravid?
jeg vil vite alt DU vet om guppyer, noen linker ville vært fint... kanskje til andre tråder?
Postet 11.08.08 kl 22:31
Ibrahim Fazlicjeg vet absolutt ingenting om guppy, jeg vil vite alt det grunnleggende man må vite for å ha guppy som f.eks: -hva er forskjell på hann og hunn? -hvor stort akvarium må man ha til hvor mange guppy -kan en hunn guppy føde i akvariet sammen med de andre guppyene? -kan man ha flere hann guppyer sammen? hvordan ser man om en guppy er gravid? jeg vil vite alt DU vet om guppyer, noen linker ville vært fint... kanskje til andre tråder?
Hei, jeg anbefaler deg å lese profilen for guppy, om du ikke allerde har gjort det
-Hunnen er større og mindre fargerik enn hannen. Hannen har ofte lang slørehale, sverd, eller annen halepynt. Hannen har gonopodium.
- Anbefales minimum 40 liter.
- Ja, en hun guppy kan føde i akvariumet med de andre, men mange vil bli spist. De føder hver måned, så dette vil ikke bli noe problem, da det er noen som overlever nesten alltid. Anbefaler deg ikke å ha henne i fødekasse, da dette stresser hunnen, som itilegg kan utsette fødselen og i værste fall føre til død.
-Det anbefales fler hunner på mindre hanner. Da hannene er veldig flinke til å stresse hundene. Om stresset blir fordelt på fler hunner, vil det heller ikke bli så mye stress for dem. Det går fint å ha en gruppe med bare hanner også.. Eller bare hunner for den del.
-Du ser at buken blir større, man kan også se øynene i buksen. Tror det ligger noen bilder av noen høygravide hunner i profilen, om jeg ikke husker helt feil
Håper det var litt til hjelp
Postet 11.08.08 kl 22:43
Endret: 11.08.08 kl 22:44
Postet 11.08.08 kl 22:45
Hannen har mere farger og har mye større slør. Han er mindre enn hunnen. Hunnen er mere grå/brun aktig.
På fiskebasen (hvis jeg husker riktig) er 45l. Jeg har et 63l akvarie med 7-9 guppier, det passer fint.
Ja. Men yngelen vil nok fort bli spist opp hvis du ikke har MASSE planter, flyteplanter ++. Det går jo ann å ha fødekar. Men moren blir ofte stresset og holder igjen yngelen, så de er døde når de endelig kommer ut.
Ja, det kan man. De er ikke sure på hverandre, men man må ha minst 2-3 hunner pr. hann, da han jager hunnene rundt. Tilslutt kan de dø av stress.
-hvordan ser man om en guppy er gravid?
Hun får stor mage! Det ser ut som den skal sprekke.
Lykke til
Også bør du gå på fiskebasen. Søk på guppy og les der.
Bilde 1 hunnguppyer
Bilde 2 hannguppy
Postet 11.08.08 kl 22:47
Vil ikke si så mange, da de formerer seg utrolig fort! Om jeg hadde vært deg, hadde jeg heller startet med noen killi De trives i små kar, men om du har bestmet deg for guppy, hadde jeg nok ikke valgt mer enn 3-4 stk hanner. Da vil du heller ikke ha problem med overbefolkning.
Postet 11.08.08 kl 22:48