Sortvannseffekt og hvilke produkter?

Jeg har prøvd sånn flytende Torumin fra Tetra, det virker fint, men varer ikke så lenge da jeg bytter vann ganske ofte. Det er også ganske dyrt! Også har jeg kjøpt noe torv klumper som ligger i filterhuset... Virker dårlig med å gi meg mørkt vann. Så hva er den enkleste, billigste måten å gjøre dette på?

Vil ha det skikkelig amazonas aktig da, kan man si...
Inaktiv bruker
hent eikeblader i skogen , helt gratis, men spyl dem under vann før du hiver dem oppi, da blir det fin og brun farge på vannet
Må man ikke vente til bladene har falt av træra? Altså, høsten?
Vincent
Må man ikke vente til bladene har falt av træra? Altså, høsten?

Jo, bladene kan ikke være grønne, da får du mugg og sopp på dem.
Du må vente til trærne har trukket klorofyllet ut av bladverket på høsten, dvs når bladene er blitt brune (ikke lenger er grønne).

Jeg har tidligere brukt et produkt som ga sterk effekt med selv små doser,
HS Negrocell, det er samme opplegget som Torumin. Men dessverre importeres ikke dette til Norge lenger, og jeg har ikke lykkes i å finne noen nettbutikker i Nederland som vil shippe til Norge.

Et annet jeg har brukt er [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=367910+*+367911+*+367912+*+367913&t=temartic_e&userid=r7nqWRBI9tIOrWPcUeOo4FcOhj0C9v36SHy]AquaMedic Amazon.[/URL] Du må nesten regne ut selv om literprisen passer deg Ca 75 kr for en halv liter.
Eller ca 410 kr for 5 LITER (billigere å kjøpe stort), da lander du på en halvliterpris på bare 41 kroner.

Sjekk hos Webzoo, mulig de har AquaMedic, hvis du ikke vil handle fra utlandet.

[External Image]
Du kan putte masse torv og litt vann i en bøtte. La det stå en uke eller to, og rør litt iblandt.
Torven kjøper du på hagesenter. Det er vel sphagnum(?) torv uten tilsetninger du skal ha.

Når de to ukene har gått, skal resultatet bli bruntvannsekstrakt når du siler vekk torven.

Ellers er det å putte i røtter(mister effekt etterhvert) og blader.
Hvor lenge vil jeg kunne holde et 400 liters akvarie brunt med en sånn fem liter Mona? Med vannbytte på 30% i uka. Kjedelig å bruke masse penger på dette over lang sikt. Men nå er det jo snart høst! Og da skal jeg gå solid blad plukking. Hvor mye blader må jeg regne med å ha gjennom et år? Går det greit om jeg samler dem og har dem i en pose ute i boden gjennom året? Eller vil det mugne?
Nei, jeg tør ikke si hvor lenge en slik stor fem-liters kanne varer for deg Det må du nesten prøve deg frem til selv.

Dersom du plukker eikeløv, bør det oppbevares tørt og luftig. Ikke plastpose. Bruk heller en slik stor papirbærepose som enkelte dagligvarebutikker tilbyr som alternativ til de vanlige plastposene. Eller en stor pappeske, for den delen.
Men jeg synes egentlig ikke eikeløv har såååå stor effekt på fargen til vannet... det må i så fall veldig store mengder til. Men du har kanskje planer om det?
Det er så fint med "Møkkete" vann:P Hater sånn krystallklart vann. Ser ikke naturlig ut. I hvertfall ikke med fisk fra amazonas. Men det er kanskje noen steder der hvor det er mer klart vann? Og noen steder med veldig mørkt vann?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap