- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hva må jeg tilsette...
Hva må jeg tilsette...
Postet 12.08.08 kl 20:36
Postet 12.08.08 kl 20:45
Postet 12.08.08 kl 20:47
Jeg mener selv at det beste vannet kommer av selv oppbygging,hvis man tilsetter for mye greier har det lett for å bli mye kluss etterhvert.
Men har du kjøpt aquasafe må du jo gjerne bruke det opp,men de sier at det er viktig for å få solgt.
Ellers er det eneste du bør sjekke ofte i begynnelsen er nitrit.
Det er også viktig med ofte vannbytte i et lite kar,men bare litt av gangen.
Men har du kjøpt aquasafe må du jo gjerne bruke det opp,men de sier at det er viktig for å få solgt.
Ellers er det eneste du bør sjekke ofte i begynnelsen er nitrit.
Det er også viktig med ofte vannbytte i et lite kar,men bare litt av gangen.
Postet 12.08.08 kl 20:55
Postet 12.08.08 kl 20:57
Endret: 12.08.08 kl 20:58
Postet 12.08.08 kl 21:00
Endret: 12.08.08 kl 21:01
Postet 12.08.08 kl 21:03
Tijuanai akvariumet mitt for at vannverdiene skal bli bra?
Du kan ikke tilsette noe fra flaske eller boks
Det som trengs for å få rent og sunt vann, er vannbytter. Ikke noe annet. Alle de midlene du dytter oppi, er unødvendige. Bytter du 4 -5 liter en gang i uken, så er det bra. Det spørs også hvor mange fisk du har i den vesle 14 literen. Har du mer enn 1 eller 2 fisk, bør du skifte samme mengde 2 ganger i uken. Dette fordi vannvolumet du har er så lite, så gift- og/eller avfallsstoffer hoper seg fort opp.
La gjerne det rene vannet du skal bytte med, stå i en bøtte natten over slik at det blir romtemperatur på det. Vann rett fra kranen kan bli litt i kaldeste laget i et så lite akvarium, særlig om vinteren.
Postet 12.08.08 kl 21:07
Endret: 12.08.08 kl 21:08
Hvis du ikke har en god grunn til å ha salt oppi så trenger du ikke det heller, det er enda et av vidunderstoffene som butikken tjener penger på uten at det er særlig grunn til å ha det.
Saltet kan hjelpe fiskene til å stå imot en nitrittforgiftning, men det kan du unngå ved å være tålmodig slik at nitrittprosessen skjer uten fisk i karet, og ikke overbelaste karet.
Salt forhindrer på ingen måte nitritt, så jeg ville ikke hatt det i heller, da jeg ikke har for vane å ta pencillin før jeg får halsbetennelse.
Saltet kan hjelpe fiskene til å stå imot en nitrittforgiftning, men det kan du unngå ved å være tålmodig slik at nitrittprosessen skjer uten fisk i karet, og ikke overbelaste karet.
Salt forhindrer på ingen måte nitritt, så jeg ville ikke hatt det i heller, da jeg ikke har for vane å ta pencillin før jeg får halsbetennelse.
Postet 12.08.08 kl 21:24