Hva må jeg tilsette...

i akvariumet mitt for at vannverdiene skal bli bra? Jeg har aquasafe og akvariesalt som skal forebygge nitrittforgiftning. Noe mer jeg bør ha i vannet? Akvariumet mitt er forresten bittelite - ca 14 liter.
Hei, du trenger ikke å tilsette aquasafe heller,vannet vi har her er veldig bra.
Det er viktig å vente en stund før du setter inn fisker,så vannet får opp bakteri nivået. Men planter er fint å sette oppi med en gang.
Og saltet er kjempe fint.
Lykke til
Så da trenger jeg bare det saltet. Ikke noe mer "hokus pokus"? Takk for svar forresten!
Jeg mener selv at det beste vannet kommer av selv oppbygging,hvis man tilsetter for mye greier har det lett for å bli mye kluss etterhvert.
Men har du kjøpt aquasafe må du jo gjerne bruke det opp,men de sier at det er viktig for å få solgt.
Ellers er det eneste du bør sjekke ofte i begynnelsen er nitrit.
Det er også viktig med ofte vannbytte i et lite kar,men bare litt av gangen.
sjekk også om fisk du har planer om å ha er vare for salt. aquasafe er vel kun nødvendig om du har nye kobberrør.

maller el lignende tåler ikke salt, men i et så lite kar burde du ikke ha noen
Så bra! Testene jeg har gjort er fine, så da har jeg jo gjort noe riktig. Jo mindre å tilsette, jo bedre, synes jeg!
Det blir nok bare noen små fisker, sånn at de har plass til å røre på seg. Og så tenkte jeg å ha noen reker.
Har selv hatt salt i karet og har maller å det har gått greit,men ikke noe store mengder salt.Det er fint for berolige nye fisker har jeg fått høre,men jeg skal ikke påstå det. Kun egen erfaring.
Tijuana
i akvariumet mitt for at vannverdiene skal bli bra?

Du kan ikke tilsette noe fra flaske eller boks
Det som trengs for å få rent og sunt vann, er vannbytter. Ikke noe annet. Alle de midlene du dytter oppi, er unødvendige. Bytter du 4 -5 liter en gang i uken, så er det bra. Det spørs også hvor mange fisk du har i den vesle 14 literen. Har du mer enn 1 eller 2 fisk, bør du skifte samme mengde 2 ganger i uken. Dette fordi vannvolumet du har er så lite, så gift- og/eller avfallsstoffer hoper seg fort opp.

La gjerne det rene vannet du skal bytte med, stå i en bøtte natten over slik at det blir romtemperatur på det. Vann rett fra kranen kan bli litt i kaldeste laget i et så lite akvarium, særlig om vinteren.
Hvis du ikke har en god grunn til å ha salt oppi så trenger du ikke det heller, det er enda et av vidunderstoffene som butikken tjener penger på uten at det er særlig grunn til å ha det.

Saltet kan hjelpe fiskene til å stå imot en nitrittforgiftning, men det kan du unngå ved å være tålmodig slik at nitrittprosessen skjer uten fisk i karet, og ikke overbelaste karet.

Salt forhindrer på ingen måte nitritt, så jeg ville ikke hatt det i heller, da jeg ikke har for vane å ta pencillin før jeg får halsbetennelse.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap