- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Planter
Planter
Postet 12.08.08 kl 22:07
Ta vekk alt som ikke er plante.
Dersom det er mye røtter, kan du ta vekk endel av disse også, da blir det lettere å plante dem og røttene vokser fint ut igjen og fester seg i sanden/grusen.
Dersom det er stengelplanter, er det greieste ofte å plante en og en med en pinsett, slik at du får stengelen godt nedi uten masse styr.
Planting i grupper blir som regel finere enn om plantene er litt spredt rundt i akvariet.
Dersom det er mye røtter, kan du ta vekk endel av disse også, da blir det lettere å plante dem og røttene vokser fint ut igjen og fester seg i sanden/grusen.
Dersom det er stengelplanter, er det greieste ofte å plante en og en med en pinsett, slik at du får stengelen godt nedi uten masse styr.
Planting i grupper blir som regel finere enn om plantene er litt spredt rundt i akvariet.
Postet 12.08.08 kl 22:16
Postet 12.08.08 kl 22:28
Jeg kan dessverre ikke svare siden jeg også er nybegynner. Men jeg har også støvaktig substans på bladene på de største plantene mine og de er ikke nye. Jeg tror de har vært i karet i halvannet år så kanskje de er blitt gamle? (Jeg har selv bare hatt karet i litt over en uke.) Er det noen som vet om jeg kan gjøre noe med det eller om de bør byttes?
Postet 13.08.08 kl 13:37
kongmariusjeg kjøpte da med 5 planter og det jeg da lurer på er om etter jeg har tatt av pottene på de, skal den som holder plantene sammen også fjernes? eller skal jeg kun plante planten i sanden?
Den grå greia som plantene vokser i nedi pottene kalles steinull.
Søk på ordet steinull her, så får du disse treffene med flott informasjon om akkurat det du spør om
Postet 13.08.08 kl 13:53
Det brune algebelegget er ganske vanlig i nyoppstartede kar og vil antagelig forsvinne etterhvert. Ha ikke lyset på lenger enn 8-10 timer under innkjøring så kan du heller øke til 10-12 når algene er under kontroll. Mer enn 12 timer er unødvendig for plantenes del og øker algeveksten. Du kan lese litt mer om alger her.
Postet 13.08.08 kl 17:23
Endret: 13.08.08 kl 17:24