En ukjent snegle-baby?

hei! i dag kjøpte jeg noen kirsebær reker og to planter av en akvarist... da jeg kom hjem la jeg alle varene i en tre liters boks. jeg oppdaget at to av rekene ikke hadde skall altså babyer? jeg la også merke til noe som lignet på en liten snegle uten hus... er dette en baby? jeg vet ikke hvilken type det er, men den har tydeligvis kommet med i posen . har ikke puttet den i akvariet med de andre fiskene enda, for jeg er redd for at fiskene skal spise den? disse "baby-rekene", blir de spist av de andre fiskene eller kan jeg bare ha dem oppi med en gang? hva med denne sneglen kan jeg bare putte den inn i akvariet uten skall? vokser skjellet ut etter hvert eller må jeg finne et lite snegle hus til den ute i skogen?
Reker uten skall altså? Nytt for meg.
De er ikke uten skall rekeyngel av kirsebærreke er knøttsmå tro kopier av sine foreldre med en gang de klekker, med unntak av fargen. Den kommer senere. Derfor ser det ut som om de ikke har skall Forøvrig er det hunnene som har den sterkeste fargen. hannene kan være ganske så bleke - nesten gjennomsiktige.

Den snegla aner jeg ikke hva er for noe, men jeg tviler på at det er en baby. Mest sannsynlig dreier det seg om en pestsnegle av noe slag. De formerer seg som.. je - pesten - og om du slipper den i karet vil du sikkert ha hundrevis om en stund. Snegler er selvforsynt med skall forresten. Du trenger absolutt ikke å finne tomme skall til snegler.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap