- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hvit guffelure
Hvit guffelure
Ok, jeg er temmelig fersk som akvarist. Har en 75l som jeg holder på å starte opp. Har fyllt opp karet med sand (biltema sand) og planter (3 stk Javabregner på trerot, 1 langstilket dings med blader i tuppen og 4 sverdplanter, hvorav 2 er store). Har også hatt oppi plantenæring, plante jerntilskudd og gjødning i form av piller som legges i sanda.
Men plutselig så oppdaget jeg at det nå vokser en slags hvit guffe på trerota? Ser ut som en blanding av sukkerspinn og det som vokser på leverposteien fra i fjor..... Det er sleipt/slimete å ta på.
Er dette sopp, eller alger eller hva er det for noe ? Det virker ut som om det kom etter at jg hadde oppi plantenæring.....
Men plutselig så oppdaget jeg at det nå vokser en slags hvit guffe på trerota? Ser ut som en blanding av sukkerspinn og det som vokser på leverposteien fra i fjor..... Det er sleipt/slimete å ta på.
Er dette sopp, eller alger eller hva er det for noe ? Det virker ut som om det kom etter at jg hadde oppi plantenæring.....
Postet 14.08.08 kl 20:45
Det er sopp ja. Forholdsvis vanlig på røtter om ikke rota har skilt ut alle næringsstoffene enda. Helt ufarlig, men ikke særlig pent å se på. Det går enkelt vekk om du holder slangen over soppen mens du tapper ut vann. Det blir uansett borte av seg selv etter en stund. Hvor lang tid varierer mye
Mulig enkelte fisk spiser dette også... hadde slikt på den ene rota mi også, og det ble fort borte. Mistenker noen (eller alle) fiskene.
Mulig enkelte fisk spiser dette også... hadde slikt på den ene rota mi også, og det ble fort borte. Mistenker noen (eller alle) fiskene.
Postet 14.08.08 kl 20:58
Postet 14.08.08 kl 21:03
Flotte greier
På tide å skaffe seg en ancistrus eller to som kan få seg et realt festmåltid da.... Trerota er av en slik type som har både mørke og lyse partier.... soppen danner seg kun på det lyse områder..... Merkelig.... Aldri sett slikt før, men jaja - det finns alltid en første gang.
Takker for svar!
Takker for svar!
Postet 14.08.08 kl 21:23
Postet 14.08.08 kl 23:01
Har hatt pumpe/filter i drift i 2 uker nå
Startet akvariet for 2 uker siden. Først kun sand/vann og noen kokte steiner samt pumpe/filter og varmekolbe. Når dette hadde gått en uke, kjøpte jeg inn og plantet/dekorerte litt med trerot, planter etc. Hadde deretter oppi gjødning og plantenæring samt jerntilskudd til plantene. Dette har nå stått i 5 dager, og det var 2 dager etter at jeg hadde oppi plantenæringa at soppen begynte å danne seg.
Så filter har faktisk vært i drift i 2 uker snart, og det har vært planter i karet i 5 dager - så bør vel da ikke være noe stort problem å sette inn en liten rengjøringsassistent eller to i form av et ancistruspar fra uka av?
Så filter har faktisk vært i drift i 2 uker snart, og det har vært planter i karet i 5 dager - så bør vel da ikke være noe stort problem å sette inn en liten rengjøringsassistent eller to i form av et ancistruspar fra uka av?
Postet 15.08.08 kl 10:21
Hvis du leser her og her så får du forklaringen på hvorfor du bør vente enda noen uker. Du kan faktisk regne med at nitritt først er i ferd med å dannes nå etter ca 14 dager drift. 4-5 uker etter oppstart kan du regne karet klart for innflytting, men kjøp inn fiskene litt etter litt så filteret rekker å tilpasse seg den økte belastningen. Kjøper du deg en dråpetest for nitritt så kan du følge med på nivået og se når det er klart for fisk. Nitritt skal være på null.
Postet 15.08.08 kl 14:15