Pirkete med valg av fisk??

Hei. skal få akvarium og sitter og lurer på hvordan fisk jeg skal ha, vil ha fisker som passer sammen i forhold til vannverdier,
men når jeg ser på andre medlemsakvarier så ser jeg at nesten alle har en eller flere fisker som egentlig ikke passer sammen med resten. som f.eks guppy+neontetra. disse skal jo ha forsjellig gh.
er jeg veldig prikkete eller noe, som leter etter fisker som passer presist sammen så alle fiskene skal få det maksimalt bra, eller går det ann med fisk som har forskjellig Gh,Ph eller temperatur så lenge det ikke er så stor forskjell??
De fleste fisker tilpasser seg hardhet og pH som de lever i, innenfor rimelighetens grenser. Det spiller egentlig ikke så stor rolle. Enkelte fisker vil ikke farge ut skikkelig dersom de holdes i feil pH, men stort sett er det ikke noe problem å holde dem i andre vannverdier enn det som står oppført i profilen deres.

Seff er det enkelte fisker som er veldig følsomme, men de vanligste fiskene tilpasser seg stort sett lett.
Mange arter kan fint leve i verdier litt utenom det anbefalte, men det er ikke tvil om at de trives mye bedre i riktig vann. En del arter kan faktisk stresses såpass mye av å gå i feil vannverdier at de blir lett syke eller får forkortet levetid. Dessuten så er det slik at de aller fleste artene trenger riktige verdier for å leke og få fram yngel.

Det er derfor veldig positivt at du tar utgangspunkt i vannverdiene når du velger fisk. Det er jo såpass mange fisk å velge blant så det skulle ikke være noe problem å finne noen som passer sammen
Takk for svar

Akvariet mitt blir ett ganske enkelt nybegynnerkar med guppy og platy og sånt, så trenger vell ikke bekymre meg over det, hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap