Fisk til 70liters akvarie

Hallo.
På mandag eller tirsdag får jeg med et 70l akvarie.
Det er et 6kant akvarie med bord, filteret er innebygd i lokket og det følger med varmekolbe.
Hva kan jeg ha i det?
Jeg har lyst på ciklider eller annen litt spesiel fisk som er ganske lett å få oppdrett på.

Takker for alle svar.
kanskje noen bolovianske sommer fuglciklider?
er det noen tanganiyka ciklider eller malawi ciklider jeg kan ha?
Ja, enkelte Tanganyika-ciklider kan du holde, men til malawi blir nok karet for lite. Sjekk de listene jeg la ut og les på Julidochromis og Neolamprologus. Alle disse er Tanganyika-ciklider.
kan jeg ha noen få golden?
helt alene?
med god filtrering
Som du ser her så anbefaler basen et minimum på 100 liter til denne fisken. Må likevel innrømme at jeg har lite greie på malawi så du får vente til noen av "ekspertene" kommer innom og uttaler seg.
Reker
er det noen fisker jeg kan ha i lag meg reker?
Jeg skal kanskje ha noen viftereker
Hvordan fisk kan jeg ha i lag med de?
Har du godt med gjemmesteder og god sirkulasjon i karet (så den slipper å oppsøke maten) så skal den gå med de fleste mindre selskapsfiskene, muligens med unntak av hissige ciklider.

Har selv holdt den med et Apistogramma-par i en 180 liter og den ble jaget en del i forbindelse med lek på ciklidene.

Vær obs på at denne reken krever ekstra mat om det blir for lite svevepartikler i vannet. Ser du den nede på grusen/sanden er det på tide å gi den litt mat. Bunntabletter som lett løser seg opp, feks JBL's NovoTab eller Tetra's Tabimin, fungerer fint.

Så lenge den sitter stille og bruker viftene sine i vannet så kan du regne med at den har det bra. Ikke verdens mest spennende reke dette altså
Går denne mixen?

Honninggurami

Egypttisk munnruger eller inka-dvergciklide

Og noen ottoer

og viftereker
Munnrugeren er nok i hissigste laget og ikke så lett å få tak i heller. Da er nok inka-dvergcikliden et bedre valg, selv om den heller ikke er spesielt vanlig og kan bli vanskelig å få tak i.

Resten skulle fungere fint med en av de vennligere dvergciklide-artene som den du allerede har nevnt.
Hva kan jeg ha i lag med golden
Tilfeldig bekjentskap
© Rune Roksvåg
Reklame for plussmedlemskap