Trenger litt hjelp med målte vannverdier

Akvariumet har nå vært opp og gått i 14 dager fullt innredet, men uten fisk.
Målte følgende vannverdier i akvariumet

GH 2
KH 0,5
PH 7,5
NO2 0

Ser dette normalt ut?

Betyr dette at NO2 prosessen ikke har kommet igang ennå?

Kan legge til at jeg har et 240l akvarium med et stor ekstern filter.
Det er viktig at det er noe biologisk i karet så filteret har noe å jobbe med og at bakteriene kommer i gang. Har du planter i karet, eller mater du det inniblant?

Syklusen er jo slik at først så kommer ammoniakk; så dannes det bakterier som bryter ned dette til nitritt. Nitritten vil da stige mye, og da dannes det bakterier som bryter dette ned til nitrat igjen.

Etter 14 dager så er du sannsynligvis i den fasen hvor bakteriene som bryter ned ammoniakk begynner å bli såpass mange at du vil se at ammoniakk-verdiene vil synke samtidig med at nitrittverdiene vil øke.

Med mindre du har hatt et helt tomt kar, og ikke har fått i gang syklusen vil du sannsynligvis få målbare nitritt-verdier ila en to-tre dager. Mål gjerne hver dag.

Dog, er det ikke alle som får målbare verdier; selv så tok jeg det såpass piano med innkjøringen av mitt første kar at jeg ikke klarte å måle hverken ammoniakk eller nitritt. Jeg brukte kanskje litt lengre tid en jeg måtte, men jeg brukte heller ventetiden på å lese meg opp på noe av alt jeg ikke kan innen denne hobbyen. Innkjøring av et kar gjør man kun én gang og man sparer seg selv og fiskene for mye trøbbel ved å gjøre dette skikkelig.

---

Jeg syntes at KH-verdien din var mistenkelig lav. 0,5 kh med 7,5 ph høres litt rart ut. Måler du med strips eller dråpetest? Gh på 2 betyr at du har mykt vann, som passer bl.a. til mye sør-amerikansk fisk, men de vil gjerne ha noe lavere ph igjen.
Joakim
Jeg syntes at KH-verdien din var mistenkelig lav. 0,5 kh med 7,5 ph høres litt rart ut. Måler du med strips eller dråpetest? Gh på 2 betyr at du har mykt vann, som passer bl.a. til mye sør-amerikansk fisk, men de vil gjerne ha noe lavere ph igjen.

Jeg bruker dråpetest og målte flere ganger, syntes selv det var rart.

For å kontrollere verdiene litt så målte jeg verdiene på kranvannet samtidig og fikk følgende:

GH 4
KH 2
PH 7,5
ikke no rart i det. jeg har kranvann med ph rundt 8, kh er 0. har med moderne rensemetoder ellerno sånt syns jeg å huske.
Jeg bor i samme kommune som deg, Karaba, så vi har samme vann-leverandør Med mine JBL tester får jeg litt mere eksakte verdier enn deg, og jeg gjetter du bruker Tetra sine? De viser bare verdiene avrundet til nærmeste 0,5.

Mine vanntester har skalaen gradert med 0,2 (altså litt mer nøyaktig enn Tetra sine) og viser ph på 7,2. Det er når kranvannet er luftet med brusestein over natten, stående i en plast-tønne.
Men vannet får lavere ph-verdi i akvariene etterhvert, ettersom filterets nedbrytningsprosess og alt som nedbrytes av biologisk materiale i et akvarium har en forsurende virkning på vannet. Jeg har akvarier der jeg aldri bruker ph-senkende middel, men selv om kranvannet altså har ph 7,2 så er det på f.eks. 6,4 og 6,8 i div. akvarier. Alt avhengig av innredning, hvor lenge akvariet har vært i drift osv.
Helt nyoppsatte akvarier har høyere ph enn de eldre (det er lite skitt og biologisk materiale i de nye enda, derfor).

Gh er vel på 2, sist jeg målte, og kh var på 1. Disse to verdiene måler jeg ikke så ofte, men det er vel ikke skjedd så store forandringer, tror jeg.

Jeg tror vi kan gå ut fra at vi har like vannverdier.
mona o
Jeg bor i samme kommune som deg, og har samme vann-leverandør:-) Med mine JBL tester får jeg litt mere eksakte verdier enn deg, og jeg gjetter du bruker Tetra sine? De viser bare verdiene avrundet til nærmeste 0,5. Mine vanntester har skalaen gradert med 0,2 (altså litt mer nøyaktig enn Tetra sine) og viser ph på 7,2. Det er når kranvannet er luftet med brusestein over natten, stående i en plast-tønne. Men vannet får lavere ph-verdi i akvariene etterhvert, ettersom filterets nedbrytningsprosess og alt som nedbrytes av biologisk materiale i et akvarium har en forsurende virkning på vannet. Jeg har akvarier der jeg aldri bruker ph-senkende middel, men selv om kranvannet altså har ph 7,2 så er det på f.eks. 6,4 og 6,8 i div. akvarier. Alt avhengig av innredning, hvor lenge akvariet har vært i drift osv. Helt nyoppsatte akvarier har høyere ph enn de eldre (det er lite skitt og biologisk materiale i dem enda, derfor). Gh er vel på 2, sist jeg målte, og kh var på 1. Disse to verdiene måler jeg ikke så ofte, men det er vel ikke skjedd så store forandringer, tror jeg.

Ja jeg bruker Tetra så da ser verdiene ut til å kunne stemme da. Hvordan får du ned PH verdien
Med [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2027&HKatID=]Amtra eikebarkekstrakt[/URL].

Jeg mellomlagrer kranvannet i plast-tønner på 30 liter (fås hos f.eks. Coop OBS på Vinterbro) før jeg bruker det til vannskift, og til vannet i en slik vanntønne bruker jeg ca 0,5 ml eikebarkekstrakt. Eller var det 1 ml? Ops, jeg husker ikke, jeg vet bare hvilken delestrek jeg skal se på, når jeg måler opp dosen i pipetten Har gjort dette så lenge at det går helt automatisk.

Da får jeg iallefall ph på rundt 6,8. Jeg har kun sør-amerikanske fisk, så det er slik jeg vil ha det og derfor jeg senker ph-verdien der det trengs (som sagt, ikke alle akvariene mine trenger det, for de har f.eks. ulike mengder røtter, fisk, beplantning osv).

Test deg frem på egenhånd, i bøtte f.eks, det er eneste måten å lære seg "fingerspiss-følelsen" på dette En slik 30 liters tønne koster rundt en hundrelapp, og er veldig fin å ha i forbindelse med vannskift på akvarier
PS!
Lurer du på hvor du får tak i pipetter, så har de dem på Panduro Hobby. Fem stk for tjue spenn Linken er riktig, men siden er nede akkurat nå.
Her er et innlegg jeg skrev om dette for et par dager siden.
mona o
Med [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2027&HKatID=]Amtra eikebarkekstrakt[/URL]. Jeg mellomlagrer kranvannet i plast-tønner på 30 liter (fås hos f.eks. Coop OBS på Vinterbro) før jeg bruker det til vannskift, og til vannet i en slik vanntønne bruker jeg ca 0,5 ml eikebarkekstrakt. Eller var det 1 ml? Ops, jeg husker ikke, jeg vet bare hvilken delestrek jeg skal se på, når jeg måler opp dosen i pipetten :-) Har gjort dette så lenge at det går helt automatisk. Da får jeg iallefall ph på rundt 6,8. Jeg har kun sør-amerikanske fisk, så det er slik jeg vil ha det og derfor jeg senker ph-verdien der det trengs :-) (som sagt, ikke alle akvariene mine trenger det, for de har f.eks. ulike mengder røtter, fisk, beplantning osv). Test deg frem på egenhånd, i bøtte f.eks, det er eneste måten å lære seg "fingerspiss-følelsen" på dette :-) En slik 30 liters tønne koster rundt en hundrelapp, og er veldig fin å ha i forbindelse med vannskift på akvarier:)

Har laget en innordning hvor jeg tapper rett fra kranen (er nøye med rett temperatur) for å slippe og bruke bøtter.
Hvordan overfører du vannet fra de tønnene til akvariet?
Karaba
Har laget en innordning hvor jeg tapper rett fra kranen (er nøye med rett temperatur) for å slippe og bruke bøtter. Hvordan overfører du vannet fra de tønnene til akvariet?

Med en powerhead (Eheim Kompakt 600) som jeg har koblet lang slange til. Den pumper vannet fra tønnene og opp i akvariene. Slangen er lang nok til at den rekker fra tønnene og rundt i hele akvarierommet, så jeg kan fylle et hvilket som helst akvarium med dem.
Tønnene fylles opp ved hjelp av en annen og lengre slange som er montert på en kobling til kranen på badet.
Ok da bestiller jeg barkeekstarkt og en slik pumpe. Kommer selv også til å satse på mye Sør-Amerikansk fisk og har da sett at mange vil ha PH under 7.
Så jeg trenger kun noen dråper per tønne, dette betyr vel at det holder med en flaske kanskje
Ja, en sånn flaske holder veldig lenge Jeg linket vel til den mellomste flasken, de finnes i både større og mindre utgaver. Men 300 ml er en grei størrelse, da har du en stund.

Vil bare nevne noe jeg alltid passer på å si når jeg anbefaler eikebarkektrakt. Husk at dette er så svinaktig surt at det er ren syre nesten. Søler du noen dråper på klærne dine mens du holder på, så bleker det flekker i tøyet der dråpene traff Har noen t-skjorter og gensere som er litt ødelagte av det :p
Ufortynnet er det altså kruttsterkt. Derfor bør du aldri dosere rett i akvariet, men blande ferdig utenfor akvariet før bruk.
Hvis du har småsår eller rifter på fingrene eller hendene, pass på å ikke søle ekstrakt på hendene... det svir noe så vanvittig at du tror det ikke engang! Da stikker du bare hånden under vann og skyller det av. Da gir det seg med en gang.

Samme regel gjelder for bordoverflater, benker o.l. Ikke søl, det kan gi flekker på møbelet. Jeg sølte dråper på den gamle kjøkkenbenkeplaten vår, og etterhvert ble det noen lyse dråpeformede flekker på den svarte granitt-utseende overflaten (ikke ekte stein).... oops.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap