Lite luft for slørehale?

Jeg kjøpte meg en fiskebolle som i følge betjeningen ved dyrebutikken skulle passe fint til to røde slørehaler.
Gjorde alt etter beskrivelse, gjorde klart bollen 24timer før jeg hentet fiskene. (Hadde i pulveret, og hadde i tre "streker" med "Aquasafe", vasket stenene og hadde i planten.)
Samme kveld som fiskene kom på plass begynte de å "gispe" etter luft i overflaten. -Og det skjer veldig ofte.
Hva er galt? Hva skal jeg gjøre for at de har nok oksygen?
Litt redd de ikke skal klare seg gjennom natten?

-Anette
Først og fremst, skift minst halvparten av vannet og fortsett med å skifte 30% daglig til du får levert fiskene tilbake til butikken.

Om du leser her så vil du se at gullfisk trenger mer enn en liten bolle å leve i. Det er svært få fisk som kan leve godt i så lite vann. Det kan hende det går an å holde reker, feks kirsebærreker, og snegler der.

Regner med at det heller ikke er filter i den, men den må likevel stå med grus og vann i rundt 4-5 uker før det kan holdes noe levende vesen oppi der. Her og her kan du lese hvorfor et akvarium, eller bolle, ikke er klart til å ta imot fisk etter bare et døgn.

Du er dessverre ikke den første som har fått helt feil informasjon fra butikken
tusen takk for raskt svar.
skiftet omtrent 30% av vannet nå, og de går ikke opp til overflaten like ofte.
Skal gå ned i dyrebutikken i morgen å høre hva de har å si til sitt forsvar

mvh Anette
Plussmedlem
Tror at dyrebutikken kommer til å "stå på sitt" og sine egne salgsråd.
De har jo tross alt solgt deg "vannforbedringsmiddel" og "pulver" for et par hundre kroner i tillegg til en overpriset glassbolle.
Og så har de jo helt sikkert drevet dyrebutikk i maaaaange år, og solgt maaaaange fiskeboller tidligere...
Det gjør de nok.
Men de ga meg heller ikke noe informasjon om noe spesielt.
Jeg måtte spørre og grave, og når jeg til og med spurte om mating sa de: "prøv deg litt fram.."
Men ett spørsmål jeg heller ikke fikk skikkelig svar på i butikken:
Jeg har hittil bare skiftet ca.halvparten av vannet, men hva med å bytte og vaske stenene og alt? I følge butikken var det jo det fantastiske pulveret som gjorde at fiskebollen var klar etter 24timer?
Etter det de fortalte høres det ut som om må jeg plassere fiskene ett annet sted, mens pulveret har "god gjort" seg i vannet i 24timer?
Om det ikke er filter i bollen så er det bare i bunnlaget og på plantene de bakteriene du trenger kan oppholde seg. Regner også med at det pulveret er ment å få i gang denne prossessen raskere, men som mange har erfart så har tilsetningen av dette lite eller ingen effekt.

Det er altså bare vannbytter som anbefales. Ikke vask noe, det gjør faktisk foholdene verre. Det som kan hjelpe er også å la være å fôre de. De fleste fisker tåler fint opptil 3 uker uten mat og de dør nok raskere av dårlig vannkvalitet enn sult. Oppfordrer deg uansett til å levere tilbake fiskene. De vil ikke leve så lenge i en bolle. Gullfisk kan bli mer enn 40 centimeter og opptil 20 år under gode forhold og med godt stell. Da er det snakk om hold i dam og ikke i en pytteliten bolle
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap