Et par spørsmål

Inaktiv bruker
hei og hå.

jeg kjøpte idag et 100liters akvarium. det er mitt første. i den forbindelse hadde jeg noen spørsmål.

1) akvariet er laget av jebo. jebo r 362 heter det. er det noen som har hatt noen erfaringer med jebo-akvarier, på godt, vondt eller nøytralt?

2) det fulgte med et bord, et filtersystem med vannpumpe og utvendig filter, og et lokk med innebygd lyskasse. nå er det slik at når jeg mottok akvariet mener jeg alt var montert slik det skulle være. jeg tok imidlertid av pumpehodet, og når jeg festet det tilbake på samme plass ser jeg at det lille røret som stikker opp og kobles videre på et L-formet rør som sprer vannen i det utvendige filteret, er plutselig den lille rørstumpen plassert slik på pumpehodet at jeg må skrå pumpa i vannet (feste med de øvre sugekoppene men ikke de nedre) for at jeg i det hele tatt skal klare å smette L-røret igjennom det lille hullet i hjørnet av lokket, og på. unnskyld den dårlige terminologien min, forresten. jeg er tross alt nybegynner :> i alle fall forårsaker dette en dure-lyd i hele lokket som er sinnsykt irriterende. jeg har prøvd alt jeg har kommet på, det virker som pumpa ikke passer... selv om jeg er ganske sikker på at den gjorde det før jeg tok den ut. kanskje ikke et direkte spørsmål, jeg ville bare dele en frustrasjon. og kanskje det er en ørliten sjangse for at noen der ute hadde akkurat samme problematikk, hvem vet. enda en irritasjon er at det er montert et rør under pumpehodet som stikker helt ned i bunnen av akvariet, med en liten filterboks i bunnen. vanskelig å snu og vri på pumpa, og jeg må presse den lengre ned enn det som er meningen for at ikke strømmen fra pumpa skal stå over vannflaten og lage enda mer plaskelyd. det kommer allerede en rennende vann-lyd fra den andre sida av det utvendige filteret der vannet kommer ut igjen. sist men ikke minst er det også montert en liten gjennomsiktig gummislange på pumpa. jeg tenkte denne kanskje skulle suge luft, men da oppstår den en skikkelig gurgle-lyd som er uoverbærelig. jeg har den foreløpig liggende ned i vannet, men ser for meg at dette vil suge opp fiskeegg, yngel og annet i akvariet. kan ikke tenke meg at denne faktisk skal ligge i vannet.

3) i et akvarium på 95 liter, er det virkelig nødvendig med utvendig filter? pumpa kan kjøre 800 liter i timen, igjen, selv om jeg kan lite om akvarium virker dette også overdådig. til syvende og sist blir jeg sikkert å kjøpe en ny pumpe som ikke har en lang stang som stikker i bunnen, og femten tusen plasser å montere på rørbiter og slanger. eller, jeg ønsker hvertfall dette men lurte på om noen med litt mer peiling kunne peike meg i riktig retning. fluval 3? jeg bor på hybel, og foreløpig bråker akvariet mer enn jeg kan klare å leve med. ganske kjipt siden jeg brente av 5000 spenn på akvarium, utstyr og stasj i dag. hvis noen har anbefalt en bedre filtreringsløsning (jeg er høyst interessert i innvendig filter, pumpe, men drøfter gjerne argumenter for og i mot andre løsninger) til i morgen blir jeg mest sannsynligvis å kjøpe ny pumpe i morgen. ikke utnytt tilliten pls
Inaktiv bruker
skulle bare påpeke et par ting som kanskje var uklar. altså, "lokket" til akvariet består av en kasse i to seksjoner. begge er rektangulær, den ene smalere enn den andre. den største kassen inneholder to lysrør. den bakerste "seksjonen" av lokket kan åpnes. den er delt i fire smårom. de to midterste har to filterputer med noen hvite, runde steiner under med hull i. i det lillerommet som ligger helt til høyre går det et lite rør ned i vannet, som ender som en liten gjennomsiktig boks som stikker cirka fire fem cm ned i vannet. i lillerommet helt til venster er det et hull hvor man kan stikke opp ledningene til pumpa, varmekolba, samt den gjennomsiktige slangen jeg nevnte tidligere, hvis den faktisk allikevel skal suge luft og ikke vann. pumpehodet monterer jeg øverst i akvariet, og da er det en liten rørstump på et par cm som skal stikke opp i dette hullet. her festes så det L-formede røret på, og legges så på langs i den smale boksen. på langs av røret er det masse små hull som spyler vann over filterplatene og ned til de hvite stein-ringene. vannet i denne kassen renner fritt mellom smårommene, og ender så helt til slutt i det høyre kammer hvor det renner ned i en sluk og kommer tilbake i akvariet. det er kanskje ett enkelt ord for å beskrive en slik innretning, men vet isåfall ikke hva det er. jeg skulle bare forsikre at jeg ikke forklarte meg for dårlig. etter litt sjekking på nettet kan det se ut til at R-serien fra jebo er saltvannsakvarier. dette kan jo forklare den sinnsyke filtreringen og vannstrømmen, men for et tropeakvarium...?

videre ønsker jeg også å spørre.. varmekolba ser ut som varmekolber flest, et glassrør med en sort "tropp" på toppen. på eska til kolba sto det beskrevet hva de forskjellige "delene" av kolba representerte. ca midt på troppen sto det merket på eska med "water level". betyr d at d æ' fali å senke kolben helt under vann? ønsker ikke å få masse strøm i meg
Preach07
skulle bare påpeke et par ting som kanskje var uklar. altså, "lokket" til akvariet består av en kasse i to seksjoner. begge er rektangulær, den ene smalere enn den andre. den største kassen inneholder to lysrør. den bakerste "seksjonen" av lokket kan åpnes. den er delt i fire smårom. de to midterste har to filterputer med noen hvite, runde steiner under med hull i. i det lillerommet som ligger helt til høyre går det et lite rør ned i vannet, som ender som en liten gjennomsiktig boks som stikker cirka fire fem cm ned i vannet. i lillerommet helt til venster er det et hull hvor man kan stikke opp ledningene til pumpa, varmekolba, samt den gjennomsiktige slangen jeg nevnte tidligere, hvis den faktisk allikevel skal suge luft og ikke vann. pumpehodet monterer jeg øverst i akvariet, og da er det en liten rørstump på et par cm som skal stikke opp i dette hullet. her festes så det L-formede røret på, og legges så på langs i den smale boksen. på langs av røret er det masse små hull som spyler vann over filterplatene og ned til de hvite stein-ringene. vannet i denne kassen renner fritt mellom smårommene, og ender så helt til slutt i det høyre kammer hvor det renner ned i en sluk og kommer tilbake i akvariet. det er kanskje ett enkelt ord for å beskrive en slik innretning, men vet isåfall ikke hva det er. jeg skulle bare forsikre at jeg ikke forklarte meg for dårlig. etter litt sjekking på nettet kan det se ut til at R-serien fra jebo er saltvannsakvarier. dette kan jo forklare den sinnsyke filtreringen og vannstrømmen, men for et tropeakvarium...? videre ønsker jeg også å spørre.. varmekolba ser ut som varmekolber flest, et glassrør med en sort "tropp" på toppen. på eska til kolba sto det beskrevet hva de forskjellige "delene" av kolba representerte. ca midt på troppen sto det merket på eska med "water level". betyr d at d æ' fali å senke kolben helt under vann? ønsker ikke å få masse strøm i meg :)

Vis kolben er laget for å kunne være helt under vann så står det i bruksanvisningen.
Så slik du forklarer det så virker det som kolben ikke kan være helt under vann.
Men de aller fleste kolber er laget slik at de kan være helt under vann. Men les bruksanvisningen.
Har selv en del karr i drift, og måtte nettopp(2-3 dager siden)bytte ut 2 splitter nye jebo 2010 kolber, nettopp pga de slapp strøm ut i vannet.
På disse kolbene så sto det at de kunne være helt under vann, men det var bløff.
Du spurte om erfaringer ang JEBO-og jeg har hørt at de er noe "dritt"utsyr, men trodde ikke det var så dårlig som det jeg nå selv har opplevd.
Styr unna JEBO teknisk utstyr, det "suger", men karrene fra JEBO holder en god kvalitet.
Har selv aldri harr JEBO karr, men kjenner folk som har og de er fornøyd med karrene sine.
Men det tekniske til JEBO er "kjent"for å være dårlige greier.

Nei du trenger ikke utvendig filter på et 100 l karr, men det er helt klart best.
Du får et mye større filter volum med utvendig filter.
Så det er plass til mange flere "gode"bakterier der.
Skjønte ikke helt forklaringen din på det pumpe greiene.
Så et forslag er i "røske"ut den innvendige pumpen og kun kjøre med utvendig.
Den utvendige pumpen skal ikke bråke(de jeg/vi har gjør ihvertfall ikke det).
Har selv 2 karr i soveroms veggen vår, med 2 utvendige og 2 innvendige pumper i drift, og de lager omtrent ikke lyd.
Er veldig var på lyder jeg, så hadde de bråket så kunne de ikke ha vært på soverommet.
Bråker den utvendige pumpen, ja da er det ofte luft i systemet.
Prøv å "riste" rør, sno, holde pumpen på siden-alt dette kun for å få ut luft.

En innvendig fluval 3+ er et knakkende godt filter, men kanskje litt i under kant til et 100 l karr(selv om produsenten mener det kan brukes på karr opptil 130 L).
Jeg bruker det selv i et 54 l karr, og der fungerer det ypperlig.
Jeg både selger og eier 2 JEBO akvarier selv. Med "riktig" plassering av røret oppe i filtersystemet, slipper du bråk.
Er litt trangt oppi der, og kan god være at du må legge røret der oppe bare, ikke presse det på plass i sporet... Du må bare prøve deg frem der..
Kan også være at lokket ditt ikke ligger riktig på plass?

Jeg har så langt vært fornøyd med filteret i mitt første akvarium en 35l som har vært stabil siden november i fjor.Jeg skulle tappe ned 50% av det når jeg skulle rigge opp mitt nye kar og da stoppet selvsagt pumpa når den gikk klar av vannet. Nappet ut kontaktne straks, men etter det ville den ikke starte skikkelig, mulig jeg gjorde noe galt, men jeg ga uansett opp. Flyttet pumpehodet fra det nye karet over i det lille. Så skaffet jeg med en "ekstern" pumpe til det nye, altså en som ikke er koblet i lokket.

Slangen på pumpa er for luft, pumpa lager ekstra luftbobler. Den kan du godt ta av om du vil det.

Jeg har enda ikke vært borti å få strøm i meg av varmekolbene.

For å ha sagt det: R-serien til JEBO er ikke saltvannsakvarier... Tror alle karene deres betegnes med R.

Synes 5000,- var mye for et 100l.. Men, R362 er et 620l??
Water level på varmekolben kan like gjerne være minimums vannstand.
Inaktiv bruker
det var 5000 for akvarium men også da utstyr som et par småsekker med stein, pumpe, kolbe, masse planter, etc.

kan forklare de greiene litt enklere. det står en pumpe i akvarium. under pumpa er det en lang stang som står i bunnen. nederst er der vannet kommer inn. det sendes så ut av toppen på pumpa. her skal det kobles på et rør som er formet som en L. den korte delen av dette røret skal stå loddrett i lufta og festes i pumpa. den lengste delen skal ligge på langs inni lokket. når vannet går igjennom dette røret spyles det ut inni lokket som er avdelt, som små kulper med vann. i disse kulpene ligger det filtermateriale. i høyre ende av lokket er det et hull hvor det filtrerte vannet renner tilbake i akvarium. og som sagt, den pumper 800 liter i timen. høres ikke rett ut for meg. skal vannet fornyes åtte ganger i timen? satt og så på et 6000-liters akvarium og der var det altså tilstrekkelig med 2500-3500 liter i timen. om jeg følger målestokken skulle 50 liter i timen være nok for mitt akvarium.

uansett. som sagt er det en liten rørstump på toppen av pumpa som skal passe inn i en socket, et hull i undersiden av lokket. om jeg skal klare å feste pumpa på dette L-røret som sender vannet til det utvendige filteret må jeg altså skrå pumpa under vann. den skal være festet med fire sugekopper, men jeg kan kun bruke de to øverste. om jeg bruker alle fire sitter pumpa så strampt at den lille rørstumpen stanger i taket. under halvparten av røret er synlig ovenfra. det er en fysisk umulighet å feste røret. igjen, dette bare irriterte meg fælt. er vel ikke noen måte å fikse dette på om man ikke vil kutte i lokket. akvariet (er det "akvariet" eller "akvariumet"?) er helt rett og bent på baksiden, men buet på forsiden. om jeg snur lokket ville ledningene henge ut på forsiden. dette er eneste måten lokket kan legges på.

skjit i det. er det heller noen som kan anbefale en pumpe, eller generell påbudt pumpekapasitet for 100l?
Kapasiteten til pumpa skal d ta med en klype salt, den er ofte målt uten filtermateriale, altså uten motstand, så den faktiske kapasiteten er ofte en god del lavere, spesielt etter at filteret har gått ei stund.

Å bare følge målestokkprinsippet funker vel heller ikke alltid, det er stor forskjell på hva du trenger i en 6000l og en 100l.

Jeg bruker en jbl pumpe i min 128l, den funker strålende, den står vel oppført med 700l/t.

Eheim sine 2222 og 2224 er vel og greie utvendige pumper fra din størrelse og kanskje opp mot 160/200l.

Inaktiv bruker
^^
takk for svar.

om noen skulle bry seg fant jeg en løsning drog tilbake til dyrenes verden i trheim hvor jeg ble mottatt med god service. pumpen var opprinnelig til akvariet som er hakket større, 120 liter tror jeg. jeg skal egentlig ha en som er LITT mindre. jeg kuttet det røret som stakk i bunnen i to så pumpa er ikke lengre et bryderi. det L-formete røret ordnet jeg også ved at jeg brukte en gummislange jeg fikk på butikken istedenfor hardplast. så nå har jeg ikke et L-rør, men et I-rør med en slange som går ned i pumpa. nesten ingen lyd, alt bra. har hatt antiklor (husker ikke hva det heter) i vannet, filtersvamp i bunnen av pumpa, og venter nå på å få inn de første fiskene til uka.

jeg har et aller siste spørsmål. der vannstrømmen kommer ut av selve pumpehodet er det festet en kort liten gjennomsiktig slange. denne suger inn det materiale den er synket i, og blander det med vannstrømmen. om jeg har den over vann hører jeg en surklelyd, og det blir masse luftbobler i vannstrømmen. går ut ifra at denne skal suge inn vann? dette vannet blir jo ikke filtrert, men her er vel hensikten å bare lage en sterk strømning i akvariet eller? jeg dyttet litt filtersvamp opp i slangen så den ikke suger opp stakkars fisk og lot den henge bare såvidt ned i vannet.

her er slik det ble til slutt:
Regner med du mener den lille slangen som synes på bildet?

Den er ikke ment til å suge inn vann (selv om det selvsagt ikke er farlig). Den er ment å stikke over vannet og suge inn luft som blandes med vannet og øker luftinnholdet i vannet. Dersom filterutblåset skaper god bevegelse på overflaten uten denne slangen kan du bare fjerne den.
Hvis du kjøpte karet i går så er jeg redd det er litt tidlig å allerede putte fisk i det til uka. Les her og her hvorfor det tar 4-5 uker fra filteret er satt i gang til du kan putte fisk oppi.
Inaktiv bruker
okei, jeg var under inntrykk av at man putter i noen få fisker etter en ukes tid som så lever i akvariet i en måneds tid mens syklusen går sin gang, før man så kan kjøpe flere fisk. husker ikke om det var her, men det var på en norsk side. men om det ikke er sånn får jeg vente.
Vet det er mange som praktiserer dette, men jeg mener det er helt unødvendig å "ofre" fisk under innkjøring bare fordi man ikke gidder å vente. Om de ikke dør så har de det nok ganske stritt når nitritten kommer, ihvertfall om akvaristen ikke er av den typen som er veldig flink med å bytte vann en eller flere ganger om dagen. Bakteriene trenger riktignok litt avfallstoffer å jobbe med under innkjøringen, men litt mating av de "usynlige" fiskene og råtnende plantedeler sørger for det.

Som du kan se av signaturen min så er jeg ikke så glad i bruken av innkjøringsfisk
Inaktiv bruker
hehe.

jeg prøver virkelig å ta på meg dette med et par etiske spørsmål i bakhodet. jeg har brukt en del tid på å lese om hvordan skape et miljø hvor fiskene har det psykisk bra. i mine egne etiske spekulasjoner er det fort å miste ankerfeste. jeg trodde innkjøringsfisk kunne sammenlignes med å som menneske leve noen tusen meter over vannet i tynn luft. men jeg tar rådet ditt til etterretning. takk
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap