Vekst vs. akvarie størrelse

Hei. Dette er sikkert spurt før, men jeg lurere på er det en myte at fisk blir større i et større akvarium? Isåfall kan noen forklare hvordan/hvorfor?
Fisken kan vel ikke skjønne at den om den er i et lite eller stort kar.
Står litt om det i denne tråden. (Lat i dag, orker ikke skrive alt på nytt ;b)
Fisk vokser etter størrelsen på akvariet som en fot vokser etter størrelsen på sin sko.
Jeg har sett gullfisk i 40 cm størrelse og en annen i 10 cm. Sist nevnt lever i et 110 liers kar og først nevnti en dam.

En ting må også understrekkes her slik at det ikke blir noen misforståelse. Fisken blir ikke større enn sin vanlig størrelse selvom den får god plass. Men i et lite kar så vokser den ikke som den skal.
Joakim
Fisk vokser etter størrelsen på akvariet som en fot vokser etter størrelsen på sin sko.

Noen gang sett foten tilhørende de gamle kinesernkvinnene? Vokser ikke etter skoen akkurat...
Etter det jeg har skjønt så vokser ikke fisken etter karet.
Gibbiceps f.eks vil vokse seg større enn 10 cm selv om den har et 40 l akvarium. Men det er visst en fare for at de blir deformerte grunnet lite plass.

Nå vet ikke jeg om dette gjelder alle fisk og det kommer sikkert mye ann på levekårene og mating, men det er ihvertfall det jeg har hørt.

Mvh Linda
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap