- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hjelp til nystartet akvarie
Hjelp til nystartet akvarie
Har satt opp akvarie for en stund siden, hentet guffe fra filteret til en kjenning å gjorde alt etter "boken". Måtte kjøre i 3,5 time for å komme til nærmeste dyrebutikk. Vi kjøpte Platty, Små scalare, 1 gullfisk og en type vi ikke vet navne på i tilleg til en algespiser. I mårrest da vi sto opp så var begge scalarene og de som vi ikke vet navnet på døde. Resten av gjengen er det liv i men de svømmer helt ned i bunnen og ligger veldig mye stille. Hjelp.. hva skal vi gjøre???
Tar imot alt av gode råd da vi er veldig nybegynnere....
Tar imot alt av gode råd da vi er veldig nybegynnere....
Postet 17.08.08 kl 08:58
Endret: 17.08.08 kl 19:18
Dere har antagelig fått en nitritbombe.
En kjapp løsning: bytt halvparten av vann første dag og 1/3 del dagen etter, og 1/3 del om 2 dager. Så 1/3 del hver uke. Sett utblåseren fra pumpe like ved vannoverflate slik at det lager masse bevegelser i vannoverflate.
Hvis problemet fortsatt er der etter dette så må dere finne årsaken.
En kjapp løsning: bytt halvparten av vann første dag og 1/3 del dagen etter, og 1/3 del om 2 dager. Så 1/3 del hver uke. Sett utblåseren fra pumpe like ved vannoverflate slik at det lager masse bevegelser i vannoverflate.
Hvis problemet fortsatt er der etter dette så må dere finne årsaken.
Postet 17.08.08 kl 09:20
Du sier dere fikk "guffe" av en venn. Kan du utdype dette litt? Tenker da på prosessen rundt dette. Fikk du guffe i en bøtte som du tok med hjem? Hvor lang tid tok det før guffen var på plass i ditt filter?
Fikk en liten følelse på at bakteriene kansje ikke overlevde denne "overflyttingn". Og da blir all "guffa" giftig istedenfor å ha en positiv effekt.
En ting til, hvor lenge er "en stund siden"?
Fikk en liten følelse på at bakteriene kansje ikke overlevde denne "overflyttingn". Og da blir all "guffa" giftig istedenfor å ha en positiv effekt.
En ting til, hvor lenge er "en stund siden"?
Postet 17.08.08 kl 09:44
Endret: 17.08.08 kl 09:44
Vi tok ut det ene filteret og vasket det i litt akvarievann i en brødpose. Vannet ble helt i akvariet ca 1 time etterpå, MEN filteret ble ikke satt i å slått på før dagen etter pga sen postlevering. Alt dette skjedde ca en uke før fisken ble satt i. Vi har ikke noen dyrebutikk her jeg bor å alt av utstyr er bestilt via nett, men det skal jo ikke gå ut over fisken.....
Har byttet ut ca 1/3 av vannet nå så får vi se, hvis fiskene dør så får vi la akvarie stå i mange uker før vi anskaffer ny fisk. Har en 5 i 1 test og der så alle verdier helt ok ut- ikke nitritt utslag.
Det er nok sikkert den biologiske balansen som ikke er intakt- håper fremdeles at 3 stk platy og 1 (gul) gullfisk klarer seg...
Har byttet ut ca 1/3 av vannet nå så får vi se, hvis fiskene dør så får vi la akvarie stå i mange uker før vi anskaffer ny fisk. Har en 5 i 1 test og der så alle verdier helt ok ut- ikke nitritt utslag.
Det er nok sikkert den biologiske balansen som ikke er intakt- håper fremdeles at 3 stk platy og 1 (gul) gullfisk klarer seg...
Postet 17.08.08 kl 10:58
Hvorfor ventet du ikke med å hente "gugge" til du hadde filteret i hus? Bakteriene trenger sirkulasjon, dvs endel oksygen, for å overleve. Noe kan ha overlevd i karet, men jeg har en mistanke om at du nå har lagt grunnlaget for en skikkelig nitrittbombe, masse avfall og få bakterier til å ta bukt med det. Anbefaler deg å kaste test-sticksen ut nærmeste vindu og bestille/kjøpe deg en dråpetest eller tre. Jeg ville latt som jeg ikke hadde noen tester i hus, og gå ut fra at jeg hadde nitritt, dvs byttet ut minst 30% av vannet pr dag i 2-2,5 uker fremover.. Har bodd langt fra nærmeste butikk, jeg også, og lærte etterhvert at det ikke finnes noen lettvinte løsninger, jeg måtte ha "alt" i hus i god tid før jeg faktisk trengte det.. Og noen ganger fikk jeg aldri bruk for det. Sånn det var, bare.
Postet 17.08.08 kl 11:23
Postet 17.08.08 kl 13:02
Postet 17.08.08 kl 13:06
Ja hvorfor gjorde jeg ikke det? Som sagt så er jeg nybegynner og vet ikke mer enn det jeg selv har lest meg til, men nå er alle fiskene døde. Har en algespiser igjen som vi håper overlever til vannverdiene er mer stabile. Kan jeg bare la akvariet stå som det er i 3-4 uker før vi prøver på nytt eller skulle vi ha tatt ut vannet og fylt i på nytt?
Postet 17.08.08 kl 20:00
Det var leit å høre, men dessverre ikke overraskende. Du sier dere gjorde alt etter "boken"; hvilken bok er det?
Jeg lurer på om jeg ville vurdert å omplassere den fisken dere har igjen, kanskje til "kjenningen" deres eller andre med etablerte kar i nærheten.
Uten fisk i karet trenger dere nemlig ikke gjøre noe som helst med vannet før filteret er innkjørt. Med fisk i karet, må dere fortsette med hyppige vannbytter.
Om dere ikke har fisk i karet kan dere bruke tiden til filteret er klart på å lese dere litt opp på de grunnleggende tingene innen hobbyen, som f.eks. vannverdier. Dere vil også ha god tid til å sette dere inn i hvilke fisk dere kan ha sammen. Fiskebutikker selger fisk fra elver i Amazonas og mineralholdige innsjøer i Afrika, fisker som er små i butikken og som blir store i akvariet ditt, fisker som er små i butikken og som forblir små; de selger søte små kulefisk, åler, pirayaer - alt mulig. Og det er ikke alle fiskene som nødvendigvis bør befinne seg i samme akvarium...
Her på akvaforum.no finner dere en fin artikkelsamling under hovedmenyen. Jeg anbefaler spesielt de artiklene under "akvarieskolen" og enda mer spesifikt artiklene "oppstart av akvarium" og "vannverdier". Leser dere disse vil dere få litt større forståelse for hvordan ting henger sammen og dere vil forstå hvorfor det skjedde det dere (og fiskene) dessverre har lært på den harde måten.
Det er mange i deres situasjon og det er lett å bli frustrert å gi opp ("fordi det er jo bare problemer med dette akvariet her!" , men når dere bare får på plass de grunnleggende tingene så vil dere oppdage hvilken fantastisk flott hobby dette her er. Lykke til videre og bruk forumet her for det det er verdt. Det er mange som har vært i deres situasjon før, så om dere søker litt rundt vil dere lære masse spennende.
Jeg lurer på om jeg ville vurdert å omplassere den fisken dere har igjen, kanskje til "kjenningen" deres eller andre med etablerte kar i nærheten.
Uten fisk i karet trenger dere nemlig ikke gjøre noe som helst med vannet før filteret er innkjørt. Med fisk i karet, må dere fortsette med hyppige vannbytter.
Om dere ikke har fisk i karet kan dere bruke tiden til filteret er klart på å lese dere litt opp på de grunnleggende tingene innen hobbyen, som f.eks. vannverdier. Dere vil også ha god tid til å sette dere inn i hvilke fisk dere kan ha sammen. Fiskebutikker selger fisk fra elver i Amazonas og mineralholdige innsjøer i Afrika, fisker som er små i butikken og som blir store i akvariet ditt, fisker som er små i butikken og som forblir små; de selger søte små kulefisk, åler, pirayaer - alt mulig. Og det er ikke alle fiskene som nødvendigvis bør befinne seg i samme akvarium...
Her på akvaforum.no finner dere en fin artikkelsamling under hovedmenyen. Jeg anbefaler spesielt de artiklene under "akvarieskolen" og enda mer spesifikt artiklene "oppstart av akvarium" og "vannverdier". Leser dere disse vil dere få litt større forståelse for hvordan ting henger sammen og dere vil forstå hvorfor det skjedde det dere (og fiskene) dessverre har lært på den harde måten.
Det er mange i deres situasjon og det er lett å bli frustrert å gi opp ("fordi det er jo bare problemer med dette akvariet her!" , men når dere bare får på plass de grunnleggende tingene så vil dere oppdage hvilken fantastisk flott hobby dette her er. Lykke til videre og bruk forumet her for det det er verdt. Det er mange som har vært i deres situasjon før, så om dere søker litt rundt vil dere lære masse spennende.
Postet 17.08.08 kl 20:37
Endret: 17.08.08 kl 20:42
Du kan likegjerne skylle vekk guffa fra filteret. Bør nok vente ifh et par uker før du setter inn et par fisk. Vent deretter en uke og sett inn en eller to til osv.
Besettningen av fisk bør skje gradvis i et nystartet akvarie. Bakteriekulturen trenger tid på for å tilpasse seg mengden fisk.
Stimfisk bør ikke introduseres før karet er godt innkjørt.
Det mest vanlige er å sette inn planter først, og gjerne bruke litt tid på å skape et utseende man er fornøyd med. Etter et par uker kan man sette inn en malle eller to, ancistrus er et billig og bra alternativ. Etter nærmere 4 uker er karet klart for å belastes med mere fisk. Men husk å sette dem inn litt etter litt.
Besettningen av fisk bør skje gradvis i et nystartet akvarie. Bakteriekulturen trenger tid på for å tilpasse seg mengden fisk.
Stimfisk bør ikke introduseres før karet er godt innkjørt.
Det mest vanlige er å sette inn planter først, og gjerne bruke litt tid på å skape et utseende man er fornøyd med. Etter et par uker kan man sette inn en malle eller to, ancistrus er et billig og bra alternativ. Etter nærmere 4 uker er karet klart for å belastes med mere fisk. Men husk å sette dem inn litt etter litt.
Postet 17.08.08 kl 20:37
JoakimUten fisk i karet trenger dere nemlig ikke gjøre noe som helst med vannet før filteret er innkjørt.
Dette er ikke helt riktig. Vann alene gir ikke bakteriene næring. Man kan ha oppi litt fiskemat, selv om det ikke er fisk oppi. Men bare LITT!
Denne maten vil "råtne", og det igjen blir næring for bateriene.
Postet 17.08.08 kl 20:41
Postet 17.08.08 kl 20:45
Endret: 17.08.08 kl 20:45