Tror dere at denne kombinasjonen vil fungerer greit i en 240 l?

2 scalarer
5 Blå ciklider
1 Ancistrus
1 Gibbiceps
1 Prikket knurremalle
1 Stripet sjokolademalle
6 Corydoras sterbai

Vurderer i tillegg 2 Palettciklider. Blir det for mye med dem i tillegg?
Du bør ikke ha mer enn to par ciklider i en 240 liter. Grunnen er at ciklider hevder territorie, og med 5 blåciklider vil det etterhver bli mye bråk. Du bør nok fjerne 3 blåciklider.

Nå man velger å holde scalare sammen med blå ciklider må man tenke litt praktisk når det gjelder innrednig. Sørge for at de får hvert sitt hjørne.
I et hjørne kan du ha flat stein, gjene litt skjult av en rot e.l.
I det andre hjørne kan du sette en sverdplante el som skalaren gjerne legge eggene sine på.

Ser du har satt opp 5 arter til som alle går på bunnen. Min mening er at dette fort gir et litt rotete inntrykk.
Ville heller satt inn flere corydoraser, de trives bedre i større gruppe. Og flere ancistruser, kansje du ender opp med et flott lekspar!?
Det blir mye på bunn her? Ancistrus, gibbiceps (som kan bli 40cm +), knurre- og sjokolademallene pluss corydorasene liker seg jo alle på bunn av akvariet...

Jeg ville også revurdert de blå ciklidene (jeg regner med du snakker om Aequidens Pulcher / Blå Acara?). De kan bli ganske hissige, spesielt når du får barn - noe de gjør ofte. De blir også svære når de vokser til, i likhet med de fleste andre fiskene du har valgt ut.

Corydoras trives også i grupper, 6 er nok greit - men de er nok mer glade om de kan være en 10-15 stk.

Palettciklidene er også fine, men som med de fleste ciklider blir den også hissig når den har yngel.

Jeg ville valgt enten scalare, blå acara eller palettciklide; ikke flere av de på en gang. Jeg ville nok også lest meg litt mer opp på de mallene du har valgt ut, tror nok du burde redusere med en-to stk. Corydoras er kule, så de ville jeg hatt flere av.
Takk for kommentarene.
Grunnen til at jeg har alle disse mallene er fordi at jeg "arvet" de med akvariet jeg kjøpte. For min del kunne jeg gjerne klart meg uten par av dem.

Jeg tror iallefall at jeg dropper pal. ciklidene. Får se hvordan det går som det er.
Hvis disse blå cilkidene ikke er så store, så går de nok greit sammen. Men etterhvert som de danner par, så skjønner du nok tegninga
De er fortsatt ganske små, ikke kjønnsmodne. Planene er å ha de 5 til jeg ser at et par blir dannet for så å gi bort/selge de som er til overs.

Er mer bekymret over malle situasjonene. Mulig noen har lyst å kjøpe en eller to.
var jeg deg så hadde jeg kvitta meg med disse og skaffa meg en ancistrus til
1 Gibbiceps
1 Prikket knurremalle
1 Stripet sjokolademalle
Hehe.
La dem ut på Rubrikk nettopp.
jeg så det hehe er det han eller hunn ancistus du har?
Tror det er en hunn.
Har hatt den i over 1 år. Den har ingen "barter" så vil tror at det er en hun.
Taco
Tror det er en hunn. Har hatt den i over 1 år. Den har ingen "barter" så vil tror at det er en hun.

ja da er det nok en hunn... det er ikke vanskelig å få tak i hanner
Får satse på at noen vil ha de jeg har til overs. Hadde jo vært kult å få til et lekspar med Ancistrus
ja sant det hehe har noen av dem her
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap