"piranha attacks" på youtube.com

Her ser man akvarister som mater pirayaene sine med levende mus og gullfisker! Er dette i det heletatt lov? I hvertfall ikke i Norge, kanskje i andre land? Det er ganske grusomt spør du meg. Dyremishandling.

Ville ikke gjort det uansett om det var lov eller ikke.
Det er ikke Lov her i Norge... eg hadde tenkt å ha Piraya, og da spurte eg om det va lov å gi dei levande mat sa dei "NEI"...


-RHG-
Bemerker meg at en del ser på foring av slanger og andre rovdyr med levende for som "dyremishandling" grusom osv. Vel, livet er slik.
Det er helt naturlig, det er ikke mye bedre slik vi tar livet av kylling, gris og alt annet.

Virker som om fok har et litt for sterilt forhold til slikt. Veldig lett å unngå å tenke på kadaveret som har blitt til en fin filè i butikken.
Spør du meg er folk alt for pinglete.
Så det er greit om jeg mater pirayer med levende fisk og mus?
Vincent
Så det er greit om jeg mater pirayer med levende fisk og mus?


Nei. Det er ikke lov.
For ALL DEL IKKE ta det jeg skrev på noen som helst oppfordring til å mate dyr med andre LEVENDE dyr. Det er ikke lov og er straffbart her i vårt fagre land.
Jeg bare ytret min mening angående andres oppfatning ang. dette emnet.
Men man klekker jo artemia? De er jo levende, men folk gir blaffen i de, fordi de er så små? og ikke så søte? blir litt feil det og.
Det har ikke noe med å være liten og søt å gjøre. Loven gjelder ikke denne typen organismer.
Wikdahl
Bemerker meg at en del ser på foring av slanger og andre rovdyr med levende for som "dyremishandling" grusom osv. Vel, livet er slik. Det er helt naturlig, det er ikke mye bedre slik vi tar livet av kylling, gris og alt annet.


Såvidt jeg vet blir vi ikke servert kylling og gris levende...

Hvis musen kunne velge hadde den neppe plassert seg rett foran en slange i et "bur" liksom. Det er vel forskjellen. Det er en viss forskjell i forhold til å drepe et dyr for mat. Spesielt siden mange ser på det som underholdning.
biXen
[QUOTE=Wikdahl] Såvidt jeg vet blir vi ikke servert kylling og gris levende... Hvis musen kunne velge hadde den neppe plassert seg rett foran en slange i et "bur" liksom. Det er vel forskjellen. Det er en viss forskjell i forhold til å drepe et dyr for mat. Spesielt siden mange ser på det som underholdning.


Synes du har helt rett biXen Sammenligningen med det naturlige kontra akvaristikken - i rovdyrsammenheng - er som regel bare tull Akvaristikk som hobby er en kunstig situasjon for alle parter, og har ingenting med naturen å gjøre. (Bortsett fra vannverdier etc)
Vel. Hvis fisken kunne velge hadde den neppe valgt å bo i en liten tank med vann. Blir dobbeltmoral dette. "Kunstig" er det uansett.
Med mindre du er vegetarianer mener jeg ingen kan uttale seg om det "umoralske" i å gi levende føde, uansett plassering i næringskjeden.
For all del, finnes mennesker som spiser levende føde også.
I en perfekt verden hadde vi vel alle organismer på jorda spist planter, men du verden... noen mener jo de har følelser også.
Wikdahl
Vel. Hvis fisken kunne velge hadde den neppe valgt å bo i en liten tank med vann. Blir dobbeltmoral dette


Ikke enig Valget er egentlig enkelt. Sett sammen fisk i karet som ikke utgjør en konstant trussel mot øvrige innbyggere. Alternativt; lag et artskar som krever èn type for. Hvis dette er levendefor går det an å tilpasse arten alternativer. Det er ikke dobbeltmoral, kun en utfordring for akvaristen, som innebærer enn viss egeninnsats.
Inaktiv bruker
hmm, nå vil lille jeg si noe før jeg legger meg
jeg ser at wikdahl skreiv noe om at det ikke er forskjell på dyr vi spiser, å dyr folk forer fiskene sine med..
jeg mener:
å fore en piraja med levende fisk, som gullfisk å annen fisk,/mus/rotter, det er galt mener jeg, dette skjer kanskje i naturen, men dette er fordi mennesker ikke kan gå rundt åfore alle verdens fisker.. i akvarium er nemlig det mulig, å dyret/levende maten bør ikke lide for underholdning....

når det gjelder hva vi mennesker eter, eter vi for å leve vi også, men dyrene blir avlivd med en rask avlivning, fort å smertefritt for dyret vanlighvis, derfor, syntes jeg da alle bør sette oss ned å tenke på hva naturen egentlig gjør, setter du deg ned å tegner hele verdens næringskjede, blir noe den ganske svær....
MVH Vegar Haugerud
Wikdahl
Bemerker meg at en del ser på foring av slanger og andre rovdyr med levende for som "dyremishandling" grusom osv. Vel, livet er slik. Det er helt naturlig, det er ikke mye bedre slik vi tar livet av kylling, gris og alt annet. Virker som om fok har et litt for sterilt forhold til slikt. Veldig lett å unngå å tenke på kadaveret som har blitt til en fin filè i butikken. Spør du meg er folk alt for pinglete.


Ang. kyllingene vi har til middag, så står vi jo der ikke og forsøker å bite kyllingen til døde, eller forsøker å svelge den hel mens den spreller...

Er det pinglete å først avlive noe som skal spises, så hurtig og smertefritt som mulig, med minst mulig lidelse for dyret?

Det er riktig at piraya spiser byttedyr som ramler i vannet, eller andre fisk som kommer for nære i naturen. Men der har i det minste byttet en reell og fair sjanse til å unnslippe og komme seg unna og er mer oppmerksomme på slike farer. Det har de ikke i et akvarium, der de brått slippes ned rett i en stim blodtørstige pirayaer.

Jeg greier ikke sammenligne dette med det som skjer i naturen, nei. Det er snakk om å IKKE utsette levende dyr for unødig lidelse og for underholdningens skyld. Kall det hva du vil, jeg kaller det moral og hensyn til levende liv.
hadde jeg hatt piranha så hadde de fått levende bytte minst en gang i måneden. Kall meg gjerne kriminell og en syk syk man osv. Men det er som sagt det som skjer i naturen, det er ikke etikk i naturen, den sterkeste overlever.

Om vi sitter og henter en levede kylling som vi dreper på spisebordet eller at noen gjør det før oss er så si et fett, men ja dyret føler smerte i en lengre periode, så ja er enig at det er ikke bra. Men er det ikke dyre mishandling å ikke levende bytte til et rovdyr?

Alt er relativt og lover og regler bryr jeg meg personlig lite om, det er menneskeskapt og mennesket feiler dermed kan og vil ofte lover og regler være feil.

Om jeg oppfordrer til det? Dere får tro hva dere vil, dere ikke 5 åringer at jeg må tenke i forveien for dere og beskytte dere mot mine utsagn.

Dette er ikke ment for å provosere og er du imot så ja vær det, er du for det så er det greit og.
'
P.S. Er en reklame på animal planet som er rimelig realistisk og en tankevekker, er en krokodille som angriper en zebra eller sånn afrikansk kveg fra en elv, og han som kommenterer det sier, "det er tragisk, men vi kan ikke blande oss inn i det, siden når dette dyret dør så hjelper det et annet å overleve". Og det er akkurat det, naturen er ikke snill, den er brutal og prøve å omgjøre det er feil mener jeg.
Dammed
' P.S. Er en reklame på animal planet som er rimelig realistisk og en tankevekker, er en krokodille som angriper en zebra eller sånn afrikansk kveg fra en elv, og han som kommenterer det sier, "det er tragisk, men vi kan ikke blande oss inn i det, siden når dette dyret dør så hjelper det et annet å overleve". Og det er akkurat det, naturen er ikke snill, den er brutal og prøve å omgjøre det er feil mener jeg.


Det er naturen! Det er noe HELT annet.

Et 400 liters kar med Piraja er ikke naturen, vi prøver å gjøre det mest mulig likt naturen for at fisken skal trives, men i og med at du bare har 400 liter til rådighet så er det ikke naturlig å ha f.eks. levende mus rett oppi der. Hvis du har et 500 000 liter akvarium med en øy så ok, kast oppi noe til å leve der, da har det en fair sjangs. Det er ingenting naturlig med å kaste oppi noe som garantert blir massakrert. Det er ganske enkelt usmakelig avliving.

Det er en fin linje når vi skal gjøre det best mulig for dyra. Og noen av de tinga som gjør det trygt for dyra våre hjemme hos oss gjør i min mening også at deres andre goder må innskrenkes litt, blant annet sånn som det.

Din sammenligning blir som å si at å sende 10 mann for å banke deg blir det samme om du sitter innelåst i en campingvogn som om du var ute i en skog.
Hvis dette ikke er lov i følge norsk lov så er det jo straffbart. Hva vil man kunne få om man blir tatt i mate pirayaene sine med mus? En bot? Tror ikke de bryr seg om sånne ting..
Hvordan skal de finne ut om noe sånt?

Og om en fair sjanse? Byttet skal dø uansett, at det i naturen har en sjanse ja ok, men hva har det med saken å gjøre?

Altså om det dør under kniven din eller i kjeften på en rovfisk = død uansett, har det noe mer fair sjanse under kniven din kanskje? Tviler på det i grunn.

Dammed
Altså om det dør under kniven din eller i kjeften på en rovfisk = død uansett, har det noe mer fair sjanse under kniven din kanskje? Tviler på det i grunn.


Aha, så død er død altså. Kanskje du kan få deg jobb i kinesisk torturfengsel da.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap