Hei på dere!
Vet ikke helt om jeg kan kalle meg fersk nybegynner, da jeg har hatt kar i endel år, men da 60-100ltr selskapskar med diverse skapninger. Dette var mest for "moro skyld" hjemme i kjelleren til mor og far, men nå har jeg flyttet for meg sjøl, og hatt 100ltr'n i over ett år uten noe problem, så har nå lyst til å avansere litt
Her er bilde av nåværende kar, som forhåpentligvis blir byttet ut med 280ltr hjørnekar i løpet av uka.
Karet jeg skal kjøpe er brukt, og har rock bakgrunn, stor utvendig pumpe samt at det følger med masse lavastein og ellers diverse tilbehør.
Nå har jeg lyst til å prøve sand bunn (da biltema sand etter endel surfing), for synes dette gir ett mer eksotisk preg. Vedlikehold får jeg ta som det kommer, ikke krise og eventuelt bytte tilbake til grus hvis det viser seg å bli tull.
Har tenkt litt på diskus og neontetra, men fant ut at dette kunne bli noe kjedelig kanskje, så har fått litt sansen for malawi ciclider pga utseendet og aktivitet.
Men over til diverse spørsmål, jeg bor ikke akkurat i byen, så er begrenset hva lokale zoo har på lager av fisk, men de kan vel bestille for meg tenker jeg.
Har forstått det slik at disse fiskene liker masse stein, huler og diverse og hjemme seg og legge egg i. Den er vel grei, men har også lyst på litt røtter og planter. Er det fy-fy mht ciclider ? Kan jeg fortsatt ha sugemaller som renser opp når jeg har ciclider ? Bør det være størrelse på disse siden jeg har ciclider som kan bli hissige ? Hva slags andre fisker kan jeg ha sammen med ciclider ? Hadde vært moro med fisker med litt størrelse på, så jeg har selskap av katta foran glasset på kalde vinterskvelder..hehe..
hvor mange ciclider kan jeg ha..hadde vært moro med litt forskjellige farger etc..
mange grader bør jeg ha i vannet..scalarer er jo å fin fisk, så hvis jeg kanskje kan ha par store slike i tillegg ?
..og ellers, hva bør jeg være forbredt på når jeg starter opp ett slik kar ?
Ble mange spørsmål dette, men håper noen av dere kan komme med tips etc til meg
- Rune (25)