Rengjøring

Jeg har et dumt spørsmål..

Hvordan rengjør man en innvendig pumpe på best måte? Når jeg har byttet vann i akvariumet og starter pumpa igjen "blåser" den ut masse drit igjen.. Og vannet blir veldig grumsete..

Et annet spørsmål er; kan man bytte vann for ofte i akvariumet?
Så lenge du lurer på noe, er det aller smarteste å spørre.

Om du har en svamp i det innvendige filteret ditt er det smart å krøste den i en bøtte med akvarievann. Slike svamper/filtre skal ikke renses, man skal bare kvitte seg med de største partiklene. Er du sikker på at du trenger å skru av filteret når du bytter vann, forøvrig?

Ja, man kan bytte vann for ofte i et akvarium, i teorien. Problemet er om vannbyttet medfører endringer i vannverdiene eller temperaturen. Om det er store endringer vil det være stressende for fisk om dette skjer for ofte. Dvs. problemet er ikke vannbyttet i seg selv, men evt. endringer i vannverdier. Om du bytter med vann som holder like verdier som i akvariet kan du bytte flere ganger om dagen uten problemer.
Joakim
Så lenge du lurer på noe, er det aller smarteste å spørre. Om du har en svamp i det innvendige filteret ditt er det smart å krøste den i en bøtte med akvarievann. Slike svamper/filtre skal ikke renses, man skal bare kvitte seg med de største partiklene. Er du sikker på at du trenger å skru av filteret når du bytter vann, forøvrig? Ja, man kan bytte vann for ofte i et akvarium, i teorien. Problemet er om vannbyttet medfører endringer i vannverdiene eller temperaturen. Om det er store endringer vil det være stressende for fisk om dette skjer for ofte. Dvs. problemet er ikke vannbyttet i seg selv, men evt. endringer i vannverdier. Om du bytter med vann som holder like verdier som i akvariet kan du bytte flere ganger om dagen uten problemer.

Jeg har to filtermasser i filteret. Men da prøver jeg å fylle en bøtte med akvariumvann og dyppe filtermassen i bøtta. Når det gjelder om jeg må skru av filteret når jeg bytter vann er jeg ikke sikker på det, men jo lengre ned jeg kommer så vil jo inntaket stå over vann til slutt og det kommer ikke noe annet enn luft ut av pumpa, men jeg vet ikke om det er skadelig for pumpa?!

Jeg fyller på med vannverdier som er som de skal, og samme temperatur.
Er du sikker på at du må rense filteret så ofte da? Hvor ofte må du rengjøre det?
Hvordan filter har du og hvor stort kar har du?

Om pumpa tar inn luft tror jeg ikke det er det beste, så da er det nok best at du skrur det av.

Joakim
Er du sikker på at du må rense filteret så ofte da? Hvor ofte må du rengjøre det? Hvordan filter har du og hvor stort kar har du? Om pumpa tar inn luft tror jeg ikke det er det beste, så da er det nok best at du skrur det av.

Jeg vet ikke hvor ofte man må rense pumpa, hvordan vet man det? Jeg har et eheim som pumper 1200L/T i et 530L akvarium..
Man trenger bare å "rense" pumpa om gjennomstrømingen i filteret er merkbart redusert. Er ikke vits å rense det 1 gang i uka. Om så er tilfelle har du for lite filter i forhold til belastningen på det.
Tom Kristiansen
Man trenger bare å "rense" pumpa om gjennomstrømingen i filteret er merkbart redusert. Er ikke vits å rense det 1 gang i uka. Om så er tilfelle har du for lite filter i forhold til belastningen på det.

Nå har det stått i 1 mnd. og det har fortsatt en gjevn god strøm.. Det er klart at det er noe redusert i forhold til når det er renset..

Tidligere renset jeg det helt under springen, noe som viste seg å ikke være så lurt..
korealight
[QUOTE=Tom Kristiansen]Man trenger bare å "rense" pumpa om gjennomstrømingen i filteret er merkbart redusert. Er ikke vits å rense det 1 gang i uka. Om så er tilfelle har du for lite filter i forhold til belastningen på det.

Nå har det stått i 1 mnd. og det har fortsatt en gjevn god strøm.. Det er klart at det er noe redusert i forhold til når det er renset..

Tidligere renset jeg det helt under springen, noe som viste seg å ikke være så lurt..

hehe nei det er ikke så lurt nei, men er mange som har godt i den felle når man er nybegynner.(inkludert undertegnende)

Om det er et innvendig filter og det er redusert en del etter 1måned, så er ikke det så galt. Da kan du fortsette å krøste filtersvamnpen en gang i måneden. Hadde vært værre om du måtte gjøre dette flere ganger i uka
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap