Avlive eller ikke?

Jeg har en kampfisk som har vært i dårlig form ganske lenge (over 2 mnd). Den klarer å svømme ganske bra når den er i fart, men den synker veldig fort og klarer ikke å holde seg i vannet, annet enn på bunn eller sugd fast til pumpe innstrøm gitteret.

Vet ikke helt hvor mye lidelse fisk kan føle, men er jo levende og har vært det ganske lenge selv med "sykdommen" eller hva det nå er.

Burde man avlive den?
Jeg må nesten si meg enig med deg. Når den har vært i så dårlig form så lenge som to måneder, er det nok ingen vits å utsette det lenger eller "se det an". Jeg ville avlivet den, kjapt og smertefritt.
Taco
Jeg har en kampfisk som har vært i dårlig form ganske lenge (over 2 mnd). Den klarer å svømme ganske bra når den er i fart, men den synker veldig fort og klarer ikke å holde seg i vannet, annet enn på bunn eller sugd fast til pumpe innstrøm gitteret. Vet ikke helt hvor mye lidelse fisk kan føle, men er jo levende og har vært det ganske lenge selv med "sykdommen" eller hva det nå er. Burde man avlive den?

Om den er så svak at den blir sugd inntil pumpa di ville jeg anbefale deg å avlive den. Virker ut fra din forklaring at den er tom for krefter og mulig har en sykdom. Så godt kjenner jeg ikke kampfisken at jeg kan si hva det feiler den, men om den har vært så svak i 2 mnd, bør den avlives. Kok opp en kjele med vann, når vannet koker slipper du fisken oppi. Den avlives momentant, og er en "human" måte å avlive mindre fisk

Lykke til videre med fisk og akvarie Mvh Leif
Jeg vil også støtte de andre. Symptomene du beskriver kan tyde på problemer med svømmeblæra; men når dette ikke har gitt seg på så lang tid ville jeg også latt fisken slippe mer og avlivet den.

Koking er jeg usikker på. Jeg har selv kun små fisker og for de er koking et godt alternativ, men jeg er usikker på om kampfisken blir for stor for dette?
kjappeste og enkleste, slå ihjel. dette fungerer uansett størrelsen på fisk.
eller om du tar hammeren. fortest slutt på lidelsene.
ikke det at jeg liker blod og gør og slikt, men det går fortest og er effektivt,
man skal ikke avlive fisker som er mye større enn neon tetraer med kokende vann har jeg lest.

Ville nok selv tatt en hammer, raskt og momentant.
Joakim
Jeg vil også støtte de andre. Symptomene du beskriver kan tyde på problemer med svømmeblæra; men når dette ikke har gitt seg på så lang tid ville jeg også latt fisken slippe mer og avlivet den. Koking er jeg usikker på. Jeg har selv kun små fisker og for de er koking et godt alternativ, men jeg er usikker på om kampfisken blir for stor for dette?

Koking??? Jeg sa IKKE koking. Jeg skrev kok vann og når det da er kokt opp slippes fisken oppi for en rask avlivning. En kampfisk er ikke stort større enn en sverddrager og er IKKE en stor fisk. Om jeg har syk fisk som skal avlives på denne måten er Gurami str på det jeg ser som min grense på denne avlivnings måten. Mulig noen mener at dette blir for stort, men vi har alle våre grenser, og derfor repekterer jeg også dine valg av str
Jeg synes også kampfisk er litt i største laget for avliving med kokende vann. Om det kommer til det at jeg må avlive min egen kampfisk så blir det med kniv og kutting av nakken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap