Skal piraya ha sterk strøm?

Skal de det? eller burde det ikke være veldig sterk strøm i akvariet?
Nei, skal man dømme ut fra alle de dokumentar-naturfilmene jeg har sett fra pirayaenes naturlige habitater, så er det ikke spesielt med strøm der. De lever i ganske rolig vann. De holder gjerne til i dammer og kulper, men også rolige bakevjer i elver osv. Dette er det jeg har sett på naturfilmene iallefall.

Det er nødvendig med et stort, utvendig tønnefilter for å ha skikkelig filterkapasitet. Du trenger det virkelig til en stim grisete piraya. De eter som griser, og søler mye. Og det de spiser, kommer det rester av ut igjen bak... så stort filter er et må-ha!
tror du det filteret som følger med en juwel rio modellene, fluval 4+ og en sånn tetrateq utvendig filter er nok?
tetratex EX700 heter det filteret. Men da blir det jo veldig mye strøm i akvariet? eller blir det ikke det? Vil ikke slite dem ut.
Det blir ikke mye strøm av det tetra filteret der når det får kjørt seg inn. Da vil vannstrømmen synke masse, ift når det var nyoppsatt.
Så det filteret vil gå greit da og ikke lage for mye strøm i akvariet? Men er det et bra filter? Filtrerer det bra? Eller er det skrap?
Det er nok ikke jeg den rette til å svare på. Men man kan vel knapt overdrive filtreringen til en stim piraya. Men du bør kanskje nevne i tråden her hvor stort akvarium det er snakk om og hvor mange piraya det i så fall er...? Sånn at andre vet hva det er snakk om før de svarer

Jeg har en eheim 2028 i en rio 240l, og blir ikke veldig mye strøm av den grunn. Bare for å sammenligne, men jeg har ingen invendige filtre i tillegg da.
400l en stim på 5-6 piraya, veldig små.. men de blir jo større.

Men du tror de tre filtrene vil klare det? og ikke drepe pirayaer pga for lite filtrering, eller for mye strøm i vannet.
Tror neppe du tar livet av dem med for mye strøm, er nok heller for dårlige vannverdier som gjør dette evt.
Regner med at vi snakker vanlig rødbukspiraya her (serrasalmus nattereri)?

Piraya vil gjerne ha sterk strøm. De stiller seg motstrøms og gaper mens de fordøyer større måltider, ligner litt på forspiste mennesker på julekvelden. De lar det oksygenrike vannet strømme gjennom gjellene, jeg tror det er for å fordøye maten hurtigere.
På den annen side liker de å "henge" i skjulesteder, gjerne under en rot eller stor plante. De foretrekker noen ganger faste plasser, har sett at noen mener de er revirhevdende og at flokk mentaliteten er mest synlig ved mating.
Mitt råd er å ha to deler i akvariet: en spisedel med skikkelig strøm, som er lett å rengjøre. Og en "chill out" del med masse gjemmeplasser i form av røtter og stein, med tett beplantning og lite strøm.

Uansett er det et must med skikkelig kraftig filter, de griser enormt.
Hmm
Greier ikke dy meg til å svare deg på kommentaren spiser som griser:P

Jeg har selv en Minigris, å han bor inne i midt hus har egen dobbelseng osv, bare så du vet det så er griser like renslige som hund og katt de går ut på do og har innedo vist eieren skulle være lenge borte.

Grunnen til at flestparten trur griser er skittene dyr er pga de har aldri fått sett hva grisen hadde valgt en ren dam eller en skitten dam

Å griser spiser opp all maten sin lar ikke 1mm matbit gå til spille:P
Unnskyldning
Selvsagt griser ikke pirayaer når de spiser, men de sviner til akvariet

PS: digger griser, klø han på magen for meg og bak øret etterpå!
Tom Kristiansen
Tror neppe du tar livet av dem med for mye strøm, er nok heller for dårlige vannverdier som gjør dette evt.

Vil jeg ikke klare å holde pirayaene med så lite filter? Er det du prøver å si? :/Jeg skjønner ikke helt
hehe nei var ikke sånt ment, da jeg aldrig har hatt piraja og ikke vet hvordan disse skal ha det. Det jeg sa var på generelt grunnlag at du ikke tar liv av fisk med for mye strøm i karet. Som oftest er det mye mere strøm i fiskens naturlige habitat enn det man har i karet. Men fins selvfølgelig fisk som ikke trives med mye strøm, som feks. diskus.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap