Ny oppstartet akvarium (240 l) får ingen nitrit topp

Hei

Nå har akvariumet vært oppe gått med planter. sand og røtter i 3 uker jeg har også tilsatt litt flakfor. Jeg har målt nitrit hver dag i en uke men neida ingen nitrit utslag i det hele tatt (bruker JBL dråpetest). Er dette normalt, kunne jo snart tenkt meg å kjøpe inn noen fisker
Selv om det påståes at Nitrittsyklusen er ganske nøyaktig med tanke på tid, så er min erfaring at dette ikke stemmer. Det kan variere ganske så mye tror jeg. I mitt første kar kom nitritten etter 5-6 dager. Idag skulle jeg sette inn en kampfisk i sønnens pirat-kar som har vært fiskeløst innkjørt i 4-5 uker, men nitritt-verdiene var blodrøde! (tetratest). Hvis du er forberedt på å måtte iverksette strakstiltak (daglige vannbytter!), så høres det for meg ut som du kan begynne å sette inn fisk. VELDIG gradvis dog. Kanskje 1 eller 2.
Tja, normalt vet jeg ikke - men selv fikk jeg heller ikke målbar nitritt i innkjøringsfasen.

Jeg hadde nok tatt sjansen på et par fisker nå; hvilke fisker er det du tenker på?
Joakim
Tja, normalt vet jeg ikke - men selv fikk jeg heller ikke målbar nitritt i innkjøringsfasen. Jeg hadde nok tatt sjansen på et par fisker nå; hvilke fisker er det du tenker på?


Det blir nok noen tetraer og en Ancistrus sp. (oppdrettsvarianten). Jeg vet ikke om dette er greie start fisker ?
Hadde droppet Ancistrusen foreløpig. Den driter mye (forurenser) og du har neppe mye alger på nåværende tidspunkt
tender
Hadde droppet Ancistrusen foreløpig. Den driter mye (forurenser) og du har neppe mye alger på nåværende tidspunkt :)


OK har bestilt noen eplesnegler, hvordan er det med dem nå i startfasen?
Eplesnegler er strålende ryddegutter Veldig undervurdert etter min oppfatning. Hvor følsomme de er for Nitritt etc vet jeg faktisk ikke. (Har aldri hatt behov for å sette meg inn i det). Men jeg vil anta at de også er sårbare for forgiftning, da de ofte stryker med når man medisinerer etc. Men jeg kan være helt på jordet... Mulig du finner mer info om dette på www.applesnail.net. Et forum som utelukkende er viet eplesnegler.
Hvis du ikke får målinger på nitritt, vil dët være nyttig å måle om du har nitrat i vannet. Har du ikke nitrat i vannet, er ikke innkjøringen fullført. Nitrat er sluttproduktet når nitritt brytes ned i filteret. Ingen nitritt, men nitrat tilstede, betyr at filteret greier å bryte ned nitritt. Ingen nitritt og heller ingen nitrat tilstede, kan tyde på at filteret ikke har kommet igang med nedbrytningen av ammoniakk (nitritt er sluttproduktet av den prosessen). I så fall kan det være nyttig å teste for ammoniakk.

Normalt burde du kunne måle endel nitritt i vannet etter 3 uker. Nitrittnivået bruker å være på topp på denne tiden. Jeg må spørre: har du tatt noen vannbytter under innkjøringsperioden?
Inger Anne
Hvis du ikke får målinger på nitritt, vil dët være nyttig å måle om du har nitrat i vannet. Har du [I]ikke [/I]nitrat i vannet, er ikke innkjøringen fullført. Nitrat er sluttproduktet når nitritt brytes ned i filteret. Ingen nitritt, men nitrat tilstede, betyr at filteret greier å bryte ned nitritt. Ingen nitritt og heller ingen nitrat tilstede, kan tyde på at filteret ikke har kommet igang med nedbrytningen av ammoniakk (nitritt er sluttproduktet av[I] den[/I] prosessen). I så fall kan det være nyttig å teste for ammoniakk. Normalt burde du kunne måle endel nitritt i vannet etter 3 uker. Nitrittnivået bruker å være på topp på denne tiden. Jeg må spørre: har du tatt noen vannbytter under innkjøringsperioden?


Nei jeg har ikke tatt noen vannbytter.
Karaba
Nei jeg har ikke tatt noen vannbytter.

Jeg måtte bare sjekke. Da kan jeg utelukke den forklaringen.
Tilfeldig bekjentskap
© erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap