- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Eplesnegler og ph på ca 6?
Eplesnegler og ph på ca 6?
Går det an eller er det helt håpløst.
Vannet her er litt surt, og mannen i akvariebutikken mente at sneglene kunne få trøbbel med skallene sine.
Hva kan man putte oppi for at ph skal bli nøytral?
Jeg har forholdsvis nystartet 70 l akvarium med 3 korall platy og 1 ancistrus. De har bodd her 1 uke og ser ut til å trives.
Forslag til nye innbyggere?
Vannet her er litt surt, og mannen i akvariebutikken mente at sneglene kunne få trøbbel med skallene sine.
Hva kan man putte oppi for at ph skal bli nøytral?
Jeg har forholdsvis nystartet 70 l akvarium med 3 korall platy og 1 ancistrus. De har bodd her 1 uke og ser ut til å trives.
Forslag til nye innbyggere?
Postet 23.08.08 kl 14:34
Postet 23.08.08 kl 15:14
Endret: 23.08.08 kl 15:15
Postet 23.08.08 kl 18:42
Først til KalleKatt: Som Iceman er inne på så kan kalk gjøre vannet hardere og dermed mer passende for snegler. Kalkstein kan heve både gh, ph og kh. Ønsker du bare å heve ph/kh så kan du tilsette natron (fås kjøpt på matbutikker) til vannet. Ønsker du å bare heve gh så kan du bruke gh/th+ (fra dyreforretninger) eller alabastergips (fra hobbyforretninger).
Vær obs på at det ikke skal så store mengder til og siden hverken fisk eller snegler liker raske endringer i vannet så bør du prøve ut hvor mye du trenger i en bøtte på forhånd og ta endringene over tid.
Nå vet jeg ikke hvor nystartet karet ditt er, men det kan være verdt å lese denne og denne artikkelen for å se hva som skjer i nystartede akvarium. Som du også vil se i artiklene så anbefales det å vente til akvariet er skikkelig innkjørt og bare kjøpe noen få fisk i gangen slik at filteret rekker å tilpasse seg den økte belastningen. For å finne forslag til hvilke fisk du kan ha så kan du legge inn vannverdier (om du har målt disse) og størrelsen på karet i fiskebasen og søk frem arter som kan passe i karet. Sjekk at de forskjellige fiskene passer overens når det gjelder vannverdier!
Til Stian; Om du sjekker i fiskebasen/rekebasen (under kunnskap øverst på siden) så kan du finne ut hvilke krav til verdier de to artene har og om du behøver/bør bruke kalkstein i karet ditt. Det er for eksempel ingen vits i å tilsette kalk om vannet ditt allerede er hardt og alkalisk. Du bør derfor få målt verdiene dine før du putter oppi noe. Som nevnt ovenfor så må alle endringer av vannet tas over tid.
Vær obs på at det ikke skal så store mengder til og siden hverken fisk eller snegler liker raske endringer i vannet så bør du prøve ut hvor mye du trenger i en bøtte på forhånd og ta endringene over tid.
Nå vet jeg ikke hvor nystartet karet ditt er, men det kan være verdt å lese denne og denne artikkelen for å se hva som skjer i nystartede akvarium. Som du også vil se i artiklene så anbefales det å vente til akvariet er skikkelig innkjørt og bare kjøpe noen få fisk i gangen slik at filteret rekker å tilpasse seg den økte belastningen. For å finne forslag til hvilke fisk du kan ha så kan du legge inn vannverdier (om du har målt disse) og størrelsen på karet i fiskebasen og søk frem arter som kan passe i karet. Sjekk at de forskjellige fiskene passer overens når det gjelder vannverdier!
Til Stian; Om du sjekker i fiskebasen/rekebasen (under kunnskap øverst på siden) så kan du finne ut hvilke krav til verdier de to artene har og om du behøver/bør bruke kalkstein i karet ditt. Det er for eksempel ingen vits i å tilsette kalk om vannet ditt allerede er hardt og alkalisk. Du bør derfor få målt verdiene dine før du putter oppi noe. Som nevnt ovenfor så må alle endringer av vannet tas over tid.
Postet 24.08.08 kl 17:08
Postet 24.08.08 kl 18:05
Om det er ph du ønsker å få opp verdien på så ville jeg antagelig valgt å tilsette natron. Det er lettere å kontrollere hvor mye du skal tilsette av det enn med en kalkstein som øker både det ene og det andre. Husk å sjekke hvor mye du trenger i en bøtte og tilsette det litt etter litt for eksempel i forbindelse med vannbytter. Rører alltid ut pulveret i bøttene før jeg tømmer det i karet.
Ph bør forresten ikke endres med mer enn en halv grad i døgnet.
Ph bør forresten ikke endres med mer enn en halv grad i døgnet.
Postet 24.08.08 kl 18:12
PH justering oppover, er visstnok langt mindre "farlig" enn motsatt. Hva Eplesnegler og skall angår, så ville jeg fokusert mest på GH. GH rundt 6 er bra for skallet. Jeg slet selv med disse skallene en stund selv om PH lå på ca 7,5+. Rådførte meg litt med Frank Angell og etter at han anbefalte en GH-justering har skallene vært solide og fine.
EDIT: Mener ikke å anbefale PH under 7 for Eplesneglene. Mente kun at en oppjustering av PH kan du gjøre relativt kjapt og deretter fokusere på GH.
EDIT: Mener ikke å anbefale PH under 7 for Eplesneglene. Mente kun at en oppjustering av PH kan du gjøre relativt kjapt og deretter fokusere på GH.
Postet 24.08.08 kl 18:17
Endret: 24.08.08 kl 18:29