Nitrittspørsmål.

Jeg er temmelig fersk med denne hobbyen. Det begynte med allergier på ungene og ønske om dyr. Det er jo som regel ikke forenelig, men så fant vi ut at akvarium var det som passet oss. Så nå er vi der da, med et nytt akvarium og masse dårlige råd fra butikken som vi selvfølgelig fulgte. Dette førte til stor nitrittoppblomstring og fiskedød. Nå håper jeg at vi har nitritten under kontroll (var nede på 0.2 mg/l i dag etter masse vannbytter og ingen mat til fiskene) for denne gang. Men hvis jeg har forstått dette riktig så går nitritten i syklys på 30-35 dager. Vil det si at vi kan få nitrittrøbbel en gang i mnd i noen mnd framover? Eller vil filteret være godt nok innkjørt til neste runde at bakteriene håndterer dette helt av seg selv? Hvor ofte bør man teste for nitritt etter at denne runden er helt ferdig?
Plussmedlem
Hvis filteret ditt etter første "syklus" får lov til å arbeide uten stopp og andre inngripen, så skal du normalt sett ikke få mere nitritt.
Filteret ditt er dermed innkjørt og behandler avfallsmengdene etterhvert.
Men du må selvfølgelig ikke overbelaste filteret seinere.

Jeg tester ikke for nitritt i et innkjørt kar.
Da skal noe uforutsett eller annet merkelig ha skjedd.
Plussmedlem
Men for syns skyld...
Hva slags filter har du?
Og hvor stort er karet?
Når man er ny akvarist så bør man sjekke for nitrit et par ganger i uka syns jeg, bare for å være trygg Ettervært som man blir en mere erfaren akvarist så luker man ut de probleme som fører til nitrit og dermed så slipper man å teste så ofte.

Eneste karene jeg sjekker ofte er oppforingskara mine, resten blir testa en sjelden gang.
Loomis
Men for syns skyld... Hva slags filter har du? Og hvor stort er karet?


Karet er 20 liter av merket wormak og filteret heter Elite. Det er kjøpt sammen i pakkeløsning. Jeg vet nå at det er vanskelig å starte på 20 liter som nybegynner, men som sagt fulgte vi en del dårlige råd fra dyrebutikken.
Loomis
Hvis filteret ditt etter første "syklus" får lov til å arbeide uten stopp og andre inngripen, så skal du normalt sett ikke få mere nitritt. Filteret ditt er dermed innkjørt og behandler avfallsmengdene etterhvert. Men du må selvfølgelig ikke overbelaste filteret seinere. Jeg tester ikke for nitritt i et innkjørt kar. Da skal noe uforutsett eller annet merkelig ha skjedd.


Hva mener du med "å arbeide uten stopp og andre inngripen"?
At det f.eks ikke renses før du ser at gjennomstrømmingen er betydelig redusert, og at du, når du renser det, ikke er "for grundig", slik at du tar livet av bakteriekolonien inni der Kryst bare filtermassen forsiktig i en passe skvett akvarievann, sånn at du får gjennomstrømming igjen. Og ikke rens filter samme dag som du har vannbytte.. La det være i fred så mye som bare mulig.
Modern
At det f.eks ikke renses før du ser at gjennomstrømmingen er betydelig redusert, og at du, når du renser det, ikke er "for grundig", slik at du tar livet av bakteriekolonien inni der :) Kryst bare filtermassen forsiktig i en passe skvett akvarievann, sånn at du får gjennomstrømming igjen. Og ikke rens filter samme dag som du har vannbytte.. La det være i fred så mye som bare mulig.


Det skal jeg passe på ja. Ingen problem med gjennomstrømmingen ennå i allefall, men det kommer nok litt senere.
Murmeline
[QUOTE=Loomis]Men for syns skyld... Hva slags filter har du? Og hvor stort er karet?


Karet er 20 liter av merket wormak og filteret heter Elite. Det er kjøpt sammen i pakkeløsning. Jeg vet nå at det er vanskelig å starte på 20 liter som nybegynner, men som sagt fulgte vi en del dårlige råd fra dyrebutikken.

Finner dere ut at dette var gøy, kan dere kjøpe et større et - gjerne brukt.

Så kan 20literen bli reke eller yngelkar.
Trygve Lillefosse
[QUOTE=Murmeline][QUOTE=Loomis]Men for syns skyld... Hva slags filter har du? Og hvor stort er karet?


Karet er 20 liter av merket wormak og filteret heter Elite. Det er kjøpt sammen i pakkeløsning. Jeg vet nå at det er vanskelig å starte på 20 liter som nybegynner, men som sagt fulgte vi en del dårlige råd fra dyrebutikken.

Finner dere ut at dette var gøy, kan dere kjøpe et større et - gjerne brukt.

Så kan 20literen bli reke eller yngelkar.

Jeg ønsker meg et stooooort et på stua og har begynt hjernevaskingen av gubben 20 literen er guttungen sin og står på soverommet hans så jeg kan nok ikke ta det i fra ham nei. Men jeg har begynt å leke med tanken om å utvide den til 60 liter. Vi får se hvor mye jeg får med gubben. Han synes foreløpig det er bare pes med masse vannbytter. Men det går jo snart over
Og nå som jeg trodde den værste krisen var over etter å ha målt nitritt til under 0.2 mg/l dør ennå en fisk. Jeg synes det er litt merkelig at den dør nå ettersom nitritten har sunket betydelig de siste dagene. Da er det bare 3 igjen og jeg må fortelle 4-åringen at "Onkel Hans" døde i går.
Etter en periode med "nitrittsjokk" er fiskene gjerne litt reduserte. og det tar tid/i alle fall noen dager før man kan være rimelig sikker på at de ikke dør som følge av det. Nå er det jo ellers sånn at fisker dør, også av andre årsaker, og det er jo litt trist for barn, og for mange av oss voksne..
Det er dessverre mange nybegynnere som opplever det dere nå går igjennom. En oppstart av hobbyen som kommer litt skjevt ut grunnet ikke helt patente råd fra dyrebutikkene. Resultatet er som du opplever; fiskedød, veldig mye jobb og potensielt sykdom i karet oppå det hele. Man sitter da fort igjen med en følelse av en hobby som var noe helt annet enn det man hadde forespeilet seg selv og sine - og da er det veldig lett å gi opp...

Ikke gjør det! Dette går over, og selv om dere nå har en i litt overkant bratt læringskurve så går dette seg til, og dere vil se at det blir mindre arbeid og mer glede etter som tiden går.

Nitritt er jo gift for fisken og når fiskene har vært utsatt for dette over tid blir de svakere. Dette går på immunforsvaret løs og at noen fisker ikke overlever dette selvom vannet nå er på bedringens vei - er ikke unaturlig. Med redusert immunforsvar øker også sannsynligheten for sykdom - bare så du er klar over det. Ikke meningen å ta i fra deg motet, men bedre å være forberedt på det værste mener nå jeg...

Godt og rent vann er bra for fisk, så lenge vannet ikke avviker altfor mye i temperaturen enn det de har fra før. Rent vann gir sterkere immunforsvar enn det motsatte, så jeg ville nok vurdert å fortsette daglige vannbytter på en 30%, selv etter at den værste nitritten har gitt seg - rett og slett for å gi fiskene best mulig odds for å unngå sykdom...
i de elite filtrene er det som oftest en liten kullpose som hjelper litt mot nittritten.
Joakim
Det er dessverre mange nybegynnere som opplever det dere nå går igjennom. En oppstart av hobbyen som kommer litt skjevt ut grunnet ikke helt patente råd fra dyrebutikkene. Resultatet er som du opplever; fiskedød, veldig mye jobb og potensielt sykdom i karet oppå det hele. Man sitter da fort igjen med en følelse av en hobby som var noe helt annet enn det man hadde forespeilet seg selv og sine - og da er det veldig lett å gi opp... Ikke gjør det! :) Dette går over, og selv om dere nå har en i litt overkant bratt læringskurve så går dette seg til, og dere vil se at det blir mindre arbeid og mer glede etter som tiden går. Nitritt er jo gift for fisken og når fiskene har vært utsatt for dette over tid blir de svakere. Dette går på immunforsvaret løs og at noen fisker ikke overlever dette selvom vannet nå er på bedringens vei - er ikke unaturlig. Med redusert immunforsvar øker også sannsynligheten for sykdom - bare så du er klar over det. Ikke meningen å ta i fra deg motet, men bedre å være forberedt på det værste mener nå jeg... Godt og rent vann er bra for fisk, så lenge vannet ikke avviker altfor mye i temperaturen enn det de har fra før. Rent vann gir sterkere immunforsvar enn det motsatte, så jeg ville nok vurdert å fortsette daglige vannbytter på en 30%, selv etter at den værste nitritten har gitt seg - rett og slett for å gi fiskene best mulig odds for å unngå sykdom...


Jeg kjører fortsatt vannbytter på opptil 50% daglig. Men jeg blir ikke helt kvitt nitritten. Det er veldig lite utslag nå, men det er ikke tvil om at det er et utslag. Jeg blir ikke fornøyd før vannet er helt rent. Ikke får de mat heller, stakkars fiskene. Jeg ser at de er sultne for de leter febrilsk etter mat. Jeg kommer til å fortsette vannbyttene helt til vannet er helt rent og har vært rent noen dager. Tar ingen sjansjer. Men nå er det altså en økt risiko for at jeg kan få sykdom i karet. Jeg må vel sette med ned å lese den sykdomsartikkelen en gang til for å være best mulig forberedt.
Det butter litt i mot ved en slik start på den nye hobbyen ja. Har litt lyst til å tømme hele karet å starte helt på nytt igjen. Men det er vel bare å holde ut, så blir det sikkert bedre.

Nitrogensyklusen er som du sa på rundt 35 dager. Det er i løpet av denne tiden det bygger seg opp en bakteriekultur i filteret som bryter ned ammonium/ammoniakk(nitrosomonasbakterier) til nitritt. Nitritten blir brutt ned til nitrat(nitrobakterier). Så lenge denne bakteriekulturen opprettholdes vil du ikke få nitritt i karret igjen.

Utfordringen med så små kar er den elendige kapasiteten i de medfølgende filtrene. Disse må vedlikeholdes for ofte og det er her man kan gå på en smell. Filtermateriale må kun renses lett i en bøtte med akvarievann. Hvis ikke kan bakteriekulturen gå tapt og man får ptoblemer med nitritt igjen. Dypp svampen o.l opp og ned i en bøtte med vann fra akvariet og sett sammen flilteret igjen. Hvis man venter ltt til grumset i bøtten har lagt seg så kan det lønne seg å starte opp filteret i denne bøtten. Ofte er det slik at det fyker ut grums fra filteret når man starter det opp etter skylling. På denne måten slipper en å få grumset i karret.

Så lenge man holder antall fisker nede både i størrelse og antall så er det overkommelig å få et slikt kar til å gå rundt. Det er spesielt viktig å ikke overfore i så små kar.
Bare fortsett med vannbytter du, så vil det gå seg til, Grunne til nitriten kommer jo av at filteret ikke er helt innkjørt ennå. Så bare stå på:P
I dag var det ikke nitritt i vannet, hurra!

Bør jeg fortsette med daglige vannbytter et par dager til? Eller kan jeg gå over til litt sjeldnere bytter og bare følge med nitritten? (Ingen nitritt ble målt ett ca ett døgn etter siste vannbytte) Bør jeg vente ennå en dag med å gi de mat, eller kan jeg legge i ett flak? (Stakkar sultne fiskene).
Flott!

Tja, hva om du legger i et flak i dag også tester du vannet i morgen? Hvordan fôr har du forresten?
Joakim
Flott! Tja, hva om du legger i et flak i dag også tester du vannet i morgen? Hvordan fôr har du forresten?


Det er flakfor (husker ikke hva det heter) og tabletter til de minste fiskene (Corydoras aeneus).
La i ett flak nå og platyen ble overlykkelig. Da blir det spennende å teste i morgen. Småtassene får klare seg uten en dag eller to til for jeg tørr ikke å hive i en tablett nei.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap