Re-design av akvarium - hvordan påvirker det syklusen?

Inaktiv bruker
jeg satte opp akvariumet men jo mer jeg ser på det og styrer i det, jo mer merker jeg at jeg kunne trengt et par endringer. glem grus, for eksempel. jeg er blitt mye mer hypp på finsand. glem masse halvstore steiner og smårøtter, jeg vil heller ha færre og større ting. det ser ryddigere ut, men ikke minst, det er lettere å ta de ut for renhold og andre ting som trengs å gjøres i akvariumet.

akvariumet er ikke innkjørt ennå. om jeg sparer et par bøtter vann og ellers ikke vasker noen av filterene, men tømmer resten av vannet og all steinen, bruker et par av røtterne, men finner et par større røtter i tillegg, samt bruker samme plantene... vil det ikke da være nok bakterier til at jeg ikke nødvendigvis trenger å påbegynne de 4-6 ukene helt fra scratch?

jeg blir uansett å gjøre det, så spørsmålet er vel heller hvor lenge jeg må vente med fisk om jeg gjør dette. akvariet har stått og gådd i et par uker med noen få fisk i.
Bakteriene lever hovedsaklig i filteret. Så dersom du tar ut filteret og lar det stå og gå i en bøtte akvarievann e.l. går det helt fint å bytte ut grus og planter.Bare pass på at filteret ikke er avskrudd for lenge, og når du setter det tilbake i karet pass på at temperaturen er ca den samme som før.
Inaktiv bruker
takker
Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap