Fisk i 54 liter.

Hei, er ny her.
Grunnen til at jeg registrete meg var at jeg fikk tak i et 54 liters kar jeg skal starte opp, og dere har veldig god info om artene.
Har fra før et 43 liters kar som surrer og går..

Det jeg lurer på er en artssammensetning i dette akvariumet. Har sett meg ut følgende arter:
1. Ansicstrus SP
2. Kakadueciklide
3. Rubingurami/dverggurami
4. Khulii ål / Lyrehale killi

Jeg VET at jeg ikke kan ha alle disse i, men lurer på hvilke jeg kan ha i.
De er rangert i ønskelig rekkefølge. Jeg liker veldig godt oppdrett, og ønsker nå først og prøve og få til Ansicstrus.
Så spørsmålet mitt fra en nybegynner er: Hvilke arter kan jeg ha av disse?
Om jeg skipper nr. 4, kan jeg ha et par av resten?

Skorstein
Jeg ville utelukka et par med kakadue ciklide, da disse trenger litt plass. Og ved lek vil disse jage alle andre fisk i karet siden det er så lite. Det kan i værstefall medføre døden for de andre fiskene dine.
Jeg tror jeg ville droppet ciklidene (Apistogramma) siden akvariet er så lite. Jeg ville ikke hatt dvergciklider sammen med annen fisk i et så lite akvarium, for de har en tendens til å kuppe hele akvariet som sitt territorium.
Guramiene og Ancistrusene ville nok vært bedre sammen. De holder til i hvert sitt sjikt av akvariet og går ikke så mye i veien for hverandre; Ancistrus på bunnen og guramiene i øvre halvdel.
Kuhli-ålen kan jeg ikke så mye om, men hvis du satser på oppdrett av Ancistrus blir det nok for fullt med stort flere fisk enn dem og guramiene.
Dropper ciklide
Ok, takk for raske svar. Dropper kakadueciklide da..
Men er det en art til som er fargerik og fin jeg kan ha sammen med disse? Tips til det? Gjerne som en grei drettefisk, men ikke platy-guppy...

Noen som vet noe om ålen går greit med Ansicstrus og guramien, så lenge jeg har nok huler/skjul i bunn?


(Ved mye yngel fra Ansicstrus etc flyttes dette over i 45 literen som snart blir tom for fisk)
Jeg har ancistrus og dverg-gurami i samme kar, ingen problemer med det. Jeg har 9 neontetra der også, men de går jo inn overalt nesten, så lenge det ikke er fare for at dem blir spist opp .

Jon
Nja, tetraen er jo fin forsåvidt. Men synes det er det, suser rundt i akvariet uten personlighet i en stim med andre, ikke min type fisk heller. Ikke noen oppdrett og tenke på i lengden heller... Men fin er den jo...

Får lete videre etter en fisk som kan passe til Ansicstrus og Dverggurami tenker jeg...
Endelig oppsett?
Hva med denne oppsettingen:

Khulii ål X2

Ansicstrus SP X2

Dverggurami X2

Aphyosemion bivittatum X2-3

Gh: Rundt 6.
PG: Rundt 6,5.

Vil dette oppsettet fungere i mitt akvarium? Dette hadde vært en fin blanding etter min smak, men er det mulig og holde disse sammen?
Takker for eventuelle svar!
Du bør ha litt flere Kuhli-ål. Som alle Botia er dette stimfisk. 5 anbefales som regel som et minimum
Skorstein
Khulii ål X2 Ansicstrus SP X2 Dverggurami X2 Aphyosemion bivittatum X2-3 Gh: Rundt 6. PG: Rundt 6,5. Vil dette oppsettet fungere i mitt akvarium? Dette hadde vært en fin blanding etter min smak, men er det mulig og holde disse sammen? Takker for eventuelle svar!


Det virker greit, men hvorfor såpass høy gh som 6? Har du det i kranvannet, eller har du planer om å øke kranvannets gh-verdi med GH+pulver?
Gh-verdien i vanlig norsk kranvann er som regel lav, men enkelte steder (f.eks. om man har brønnvann) kan den være noe høyere.
Her hos meg er den på mellom 1 og 2.

Fiskene på din liste ville trives utmerket med så bløtt vann med lav gh.
Det er ingen grunn til å øke gh med de fiskene du nevner der, tvertimot.

PS!
Aphyosemion bivittatum er en killi.
Killi er rå på å hoppe, så du må passe nøye på at alle små sprekker og åpninger i lysarmaturet eller dekkglasset på akvariet er tettet til! Ikke gå fra akvariet når du har åpnet opp - selv ikke under vannbytter, ikke for ti sekunder en gang. Det kan være nok til at en killi hopper ut.
Takk for tips
Takk for tipset, da blir det flere ål.

Mona:
Grunnen til gh på 6 er at jeg er nybegynner, og så på fiskebasen at det var det alle fiskene i oppsettet kunne ha.
Vet ikke hvilken gh jeg har, men om det går med det jeg har i krana hadde det vært supert!
Så mona: Hvorfor er ikke gh i fiskebasen så nøye? Takker for tipset, ble plutesig enklere nå...

Men regner med ph er viktig og holde på riktig nivå?
Takk for kili tipset, en nybegynner som meg trenger alt av lure tips :=)
Kanskje ikke bare spørre Mona;
Er det noen som vet hvor lav gh'en kan være i dette karet?
Har kranvannet ditt en gh på 6 så kan det være litt vanskelig å få senket denne. Gh på 6 er heldigvis ikke alarmerende høyt i forhold til disse artene selv om de nok hadde foretrukket bløtere vann.

Unngå å ha sand eller stein i karet som kan øke gh. Dette gjelder for eksempel lyse stein som ofte inneholder kalk. Om du vil finne ut om noe endrer verdiene over tid kan du legge det du vil teste i en bøtte vann. Mål verdiene på vannet før du putter oppi noe og deretter etter noen dager og se om det er skjedd endringer.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap