Nitritt

Har et lite problem. Har nettopp kjøpt meg et digert akvarie på ca 3oo liter. Igår... Det fulgte med noen litt store maller og en haug neontetra.

Da jeg ikke får startet det nye akvariet på et par dager pga venting på bord som snekres i skrivende stund, måtte jeg putte disse nye fiskene oppi mitt lille 30 liters kar så lenge. Sammen med ca 10 andre småfisk jeg hadde fra før.

Nå ble det skyhøy nitrittverdi i dette karet. Jeg har skiftet vann to ganger igår kveld og to idag, enda er resultatet rødorange! Stakkars fisk.
Kan umulig holde lenge det der???

Et par dager før jeg tilsatte fler fisk, byttet jeg ut grusen min med sand. Karet ble ganske rengjort, for å si det sånn.

Hva gjør jeg? Fortsetter bytte vann? Skal jeg ta ut noen fisk? Har ingen andre avarium å bruke. Samboeren min sier jeg bør rense filteret HELT, men det mener jeg er feil. Filteret skal da vel ikke tukles for mye med. Eller???
La filteret være, så lenge det har god gjennomstrømming. Skift vann, skift vann, skift vann KAn hende det hadde vært lurt å kjøpe en murerbalje el.l (en hundrelapp+ på f.eks Europris), så får de litt mer plass å boltre seg på, og mer vann å "spre nitritten i". Du må jo bytte flere liter vann, da, men verdiene vil kanskje blir litt lavere. Det er likevel lite bakterier som hjelper deg i grusen/sanden, ny eller gammel sådan.
Filteret bør nok ikke gjøres noe som helst med i en slik situasjon nei. Det har vel kommet for mye fisk oppi der i forhold til hva filteret klarer å håndtere. Fortsett med vannbytter hver dag!
Uff, ja. Vet der er for mye fisk. Bare nødløsning. Skal putte dem i noe annet, jeg.
En ting til, når jeg setter igang nykaret - det fulgte med ei diger Eheim utvendig pumpe. Skal jeg bare sette igang med den gamle gørra som er i filteret her, eller skal jeg bytte ut alt inni og starte helt på nytt?
Da må vel karet stå ei stund før fisken kan oppi.....

Jeg ville brukt det filteret som fulgte med det nye akvariet i det gamle akvariet.

Dvs. egentlig ville jeg nok hatt det nye akvariet igang på gulvet imenst bordet ble snekret.
Tja.. Jeg ville latt være å fylle det helt opp, kanskje bare ca 100l, krystet "gammelfilteret" oppi der, evt oppi det utvendige filteret som da er fuktet/fylt med vann, latt det stå i ett døgn (med pumpen påslått), og så satt inn fiskene, de får med seg mest mulig av "gammelvannet" under tilvenningen, og den gamle pumpen. Fyll så gradvis opp med rent vann, og hold øye med nitritten. Gradvis oppfylling fordi det tar kortere tid å få tempen dit man vil ha den. Har gjort det selv, tok en uke å fylle opp 430l, fylte på annenhver dag. Brukte også alt "gammeltvannet" fra 180l som ble tømt. Så ble det mindre jo-jo på vannverdiene. Sikkert andre som har brukt andre metoder, men dette fungerte greitt for meg, karet har nå stått i nesten 3 uker, scalarene la egg idag, og kakaduene holder på "as we speak". Følger med på evt nitrittoppblomstring, men det ser, så langt, ut som om de ukentlige vannbyttene på 24-30% er nok.
Har filteret som fulgte med 300 literen stått avslått siden du kjøpte det hele i går? Da er det filterets bakteriekultur helt ødelagt dessverre. Å starte det nå vil resultere i en massiv nitrittutblåsning, pga døde bakterier og anaerobe bakterier.

Du må nesten skifte ut alt filtermaterialet, spesielt de porøse kulene. De er umulige å få rene tvers igjennom, og vil inneholde giftstoffer.
Det der var et veldig viktig poeng jeg ikke engang tenkte på å nevne..
Tusen takk for gode råd. Hadde nok dumma meg ut på dette uten dere, ja!

Da får jeg gå igang med flytting til større balje og rensing av filter og diverse.

Skal bli godt når det hele er igang:=)
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap