Plagsom algetype

Hvordan blir jeg kvitt denne typen penselalger? Spiser SAE disse? Hva er det navnet på denne typen alger?
Du skrev det jo selv; penselalger. Det er det alle kaller dem. Men offisielt heter de vel rødalger, uten at jeg helt forstår hvorfor. Det er lite rødt i dem, for å si det sånn Iallefall for det alminnelige øye. Les nederst i alge-artikkelen her på AF.
Tror de kalles brush algae på engelsk, stort sett, men de kalles både Black-Beard Algae (BBA) og Red-Brush Algae.

Her er en bra artikkel (engelsk) om denne plagsomme og forhatte algen. Det skal være en artikkel om alger her også, men den linken får jeg ikke til å virke akkurat nå.
Det er også en fin artikkel her, med gode bilder, som hjelper en å identifisere algetypen man har problemer med, under hvilke forhold de besteme algetypene gjerne dukker opp i akvariet og eventuelle tiltak som kan utbedre situasjonen.

Og ja, så langt er SAE den eneste fisken som vi kjenner til som spiser disse.

I mine akvarier har jeg klart å holde penselalgene i sjakk ved å senke sirkulasjonen i karene. Det justerer jeg ved venstre spak på de utvendige tønnefilterne. Dette har hjulpet meg veldig! Meget effektivt. Fra å ha masser av dem, har jeg nå kun litt bare på utblåsningsrøret til filterne. Dette fjerner jeg ved å skrubbe det vekk med litt filtervatt en gang i blant, f.eks. en gang i måneden eller så. Nå er de fleste av akvariene mine faktisk fri for penselalger, takket være at jeg har plassert utblåsningsrørene på en spesiell måte OG det at jeg har justert ned sirkulasjonen som "blåser" gjennom karet. Penselalger elsker sirkulasjon! Jo mer jo bedre, og jo flere penselalger blir det.

PS!
Fiskene jeg holder liker uansett ikke sterk sirkulasjon, så dette er en ideell løsning for meg og mine fisk.
Har man fisk som må ha eller helst bør ha sterk sirkulasjon, har man et problem...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap