Fersking lurer litt på malawi...

I disse dager ”trår jeg vannet” og venter på mitt nyinnkjøpte akvarium. Det er et Akvastabil 530 liter som skal bli et stykke Malawisjø midt i stua. Skal bli deilig å komme i gang igjen etter 20 års tørke men det blir noen lange uker å vente til alt er klart!

Som en del av forberedelse har det blitt mange sene nattetimer med litteratur og leting på blant annet dette utmerkede forumet.

Oppsettet blir Rocky 4 sandfarget bakgrunn, to utvendige filter fra Boy U, 2x80 watts armatur. Kommer til å blande sand for å få den mest mulig lik bakgrunnen.

Men så begynner jeg å lure litt!

Stein:
Ser mange sanker sin egen stein istedenfor å kjøpe i akvariebutikken. Har noe skifer liggende. Bør denne slipes ned i kantene for at ikke fisken skal skade seg?
Er stein fra saltvann generelt ”tryggere” enn stein fra ferskvann eller innland?

Planter:
Finnes det i det hele tatt akvarieplanter som har sin opprinnelse i Malawi?
Skal selvsagt ikke ha mange planter men tenkte at noen grønne ”flekker” kunne pynte bra opp. Har fått anbefalt Anabus eller Vallisneria. Anabus ser jo temmelig diskret ut så det spørs om ikke jeg går for den…
I Back to Nature om Malawi er det et bilde (side 16) fra Malawisjøen. Det oppgis at plantene på bildet er Vallisneria Spiralis. I plantebasen her oppgis dette som en Sør-Amerikansk art. Blir litt forvirret her...


Fisk:
Det er jo her de virkelige problemene med å bestemme seg begynner!!!
Har følgende arter på blokka så langt:
Pseudotropheus flavus
Pseudotropheus demasoni
Pseudotropheus lombardoi
Melanochromis johannii

”Outsidere”:
Aulonocara baenschi.
Metriaclima zebra
Melanochromis chipokae.
Melanochromis auratus
Metriaclima estherae

Er det noen av disse som opplagt ikke passer sammen?
Har forstått det slik at en gruppe som en hovedregel bør inneholde en hann og tre hunner. Blir forholdet det samme om man skal ha en større stim? Dvs. 2 hanner og 6 hunner, 3 hanner og 9 hunner osv?

Hybrider: Er det slik at fisker av samme slekt hybridiserer eller kan dette gå på tvers av slektene? Kan fargen trigge kurtise fra en annen slekt?

Viltfanget vs.oppdrett:
Leste et sted at man ikke skal blande vf og oppdrettsfisk. Gjelder dette bare innen en gruppe fisk eller bør hele populasjonen i akvariet være enten vf eller oppdrett?

Tar gjerne innspill på alt jeg har omtalt her. Alle gode tips mottas med takk!

(Har lagt det samme innlegget på et svensk forum men responsen var heller begrenset...)
Det første som slo meg er at du har valgt 3 typer Pseudotropheus,
og 3 typer Melanochromis osv.
Det blir anbefalt å ha bare en type av hver art for å hindre kryssninger.
Grunnen til at det blir foreslått en han til flere hunner er flere grunner:

- Flere hanner i et akvarium kan føre til mye slossing og uro mellom dem, spesielt hvis det er mindre kar fordi de krangler om territorie osv.
- Flere hunner pr han gir mindre stress blandt hunnene. Hannen har flere individer å fordele "masingen" sin på. Hunnene krangler gjerne seg i mellom, men ikke så intenst.
Agresjonsnivået varierer fra art til art, og karets størrelse har også mye å si.

Ps. demasoni er vistnok en av de mer agressive artene, og bør også holdes i stor gruppe i føge fiskebasen.

Stein: Jeg tror stein fra elv er like trygg som stein fra sjø.
Når jeg henter stein bruker jeg varmvann fra springen (for å drepe smådyr mm), og skrubber de med en ren neglebørste.

Tror noen andre får suplere med svar på innlegget ditt.
Lykke til videre. Hadde vært artig med litt bilder
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap