Starte opp ett kar på 110l !!

Skal snart kjøre inn ett kar på 110 liter.
nå skal jeg prøve å gjøre det så riktig som mulig, så jeg starter bare med å spør om når jeg ikke har fisker oppi til å begynne med skal en likevel drive med disse hyppige vannbyttingene?
eller kan pumpen bare stå å putre a seg selv en en måneds tid?
og bare bytte noe vann hver uke?

Plussmedlem
Bare la pumpe/filter "putre av seg selv" i drøye fire uker du
Ha planter i karet, ikke bytt vann, men du kan gjerne fôre litt smått for å skape noe mere avfallsstoffer i karet til filterbakteriene.
kjøper dette brukt, skal jeg da ta skikkelig vår rengjøring i både kar, utvendig og innvendig filter? så alt lissom begynner på scratch?

trenger heller ikke dryppe mirakulix sine trylledrikker oppi heller?

sånn til å begynne med og videre hva slags ting burde jeg teste vannet for? hva slags verdier?
Plussmedlem
Du begynner på scratch da, ja.

La Asterix få disse dråpene, så lar du Obelix og akvariumet ditt få slippe

Etter ca. 14 dager kan du begynne å teste for nitritt, og når nitrittverdien er 0,0 kan du sette inn fisken. (Ca. 4 uker.)
Mål også for pH (og gjerne GH) før du bestemmer deg for hva slags fisk du putter i karet.
Det finnes en mengde andre tester også, men alle er ikke like nødvendige.
Har du mye penger å bruke så kan du også kjøpe tester for ammoniakk, nitrat, KH osv.

Men kjøp dråpetester. Ikke slike teststrips som butikken vil pushe på deg. Disse er ikke nøyaktige.
Plussmedlem
Tetrasettet er OK.
Nitritt-testen er mere unøyaktig enn JBL sin, men du klarer deg sikkert bra med dette settet.

Satser på at Aquamanias snart er igang igjen, for da kan du få disse testene rimeligere der. Både JBL og Tetra.
Loomis
Loomis
Tetrasettet er OK. Nitritt-testen er mere unøyaktig enn JBL sin, men du klarer deg sikkert bra med dette settet. Satser på at Aquamanias snart er igang igjen, for da kan du få disse testene rimeligere der. Både [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2].


Så du mener at JBL sin test er bedre enn Tetra? Hvorfor?
Og hvorfor er nettbutikkene med frakt så mye bedre? hvorfor spare noen få kroner på noe en kanskje trenger NÅ, istedet for å bestille det på internett og vente X-antall dager på å få det. Hvor mange kroner snakker vi om å spare da? Må være en hel del før at jeg synes at det skal være verdt det
Plussmedlem
2nelise
Så du mener at JBL sin test er bedre enn Tetra? Hvorfor? Og hvorfor er nettbutikkene med frakt så mye bedre? hvorfor spare noen få kroner på noe en kanskje trenger NÅ, istedet for å bestille det på internett og vente X-antall dager på å få det. Hvor mange kroner snakker vi om å spare da? Må være en hel del før at jeg synes at det skal være verdt det :-)


At Tetra sin nitritt-test ikke har noen skala for under 0,3 mg/l er jo kjent.
JBL måler helt ned til 0,0.
Ellers så skriver jeg at Tetra er "OK"

Trådstarter har ikke satt igang karet ennå, og trenger neppe testene "NÅ".
Går minst et par uker før han trenger å teste noe som helst.

Spesielt dråpetester er det blodpris på i butikkene på kjøpesentrene. Minst dobbel pris. Blir fort noen hundre kroner for en akvarist i startgropa dette. Selv når du regner med Postens porto

Selv jeg handler i lokal forretning hvis det er noe jeg trenger på øyeblikket.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap