Akvarium og strømbrudd.

Hva gjør man med akvariumet ved et strømbrudd? Hvor lenge kan pumpen stå uten at det blir noen skade i akvariumet?
Det finnes ingen eksakt fasit på det. (jo kortere, jo bedre selvsagt). Innvendig tåler ifølge ekspertene lenger avbrudd enn utvendig. Selv har jeg opplevd strømbrudd på 1 1/2 time og alle mine filtere tålte det. (utvendig og innvendig)
jeg hadde et strømbrudd i ca en par timer med et innvendig filter, det funker fett endå
Det hender at vi får melding om lengere utkoblinger, f.eks en hel natt for vedlikehold på strømnettet. Hva gjør man i slike tilfeller? Det er jo ikke bare bare å flytte karet heller.
Jeg mener å ha lest at man i slike tilfeller kan be strømleverandør om aggregat, grunnet fare for tap av liv. Jeg er på gyngende grunn her, men mener å ha lest noen tråder om dette i det siste
Hmmm, tviler sterkt på at tap av fiskeliv kommer inn under nødparagrafen i slike tilfeller, desverre. Håper de ikke har tenkt å vedlikeholde nettet de neste 20 årene da. Det er vel sånn å bo utenfor storbyen.
Denne tråden sier ihvertfall at utlån av aggregat er mulig. Verdt et forsøk
Murmeline
Hmmm, tviler sterkt på at tap av fiskeliv kommer inn under nødparagrafen i slike tilfeller, desverre. Håper de ikke har tenkt å vedlikeholde nettet de neste 20 årene da. Det er vel sånn å bo utenfor storbyen.

Er vel mer snakk om tap av verdier, enn tap av liv.. Hvis jeg skulle anslå (butikkpris) verdien på mine fisker, så hadde det blitt atskillige tusen.. Det er vel ikke meningen at vi skal "betale" for/tape penger på strømstans, men antar at antall aggregater er på langt nær stort nok til å dekke etterspørselen, uansett hvilken kommune man bor i. Tap av liv, og (antar jeg) tap av storfe/produksjonsdyr kommer uansett før fisker på prioriteringslisten.. Ikke noe iveien for å spørre kommunen, uansett, man kan jo ha flaks.
altså har man fisker for flere titalls tusen, så burde man kunne sette av 2000kr for et bensinaggregat.

men er man en nybegynner som meg så er det en helt annen sak, så ja lurer litt på dette selv.
Eller man kan kjøpe batteridrevet luftpumpe for de innvendige filtrene og for de utvendige kan man manuelt ta litt akvarievann og tømme i filteret med jevne mellomrom.

Det med at innvendige filtre tåler bedre strømbrudd har ikke jeg erfart. Det var strømbrudd her en helg da vi var bortreist, og strømmen var borte i 36 timer. I karet med utvendig filter gikk alt helt fint, alle overlevde, mens i det lille karet med innvendig filter døde den ene fisken som bodde der. Men de var henholdsvis 90 og 15 liter, og det lille vannvolumet i sistnevnte var nok en medvirkende faktor.
hei!

skumleste litt her, og jobber selv i e-verket og vi låner ut aggregat til di som trenger, så lenge vi har det inne.

er det snakk om laange strømstanse så vil di kjøre et slikt "henger aggregat" som forsyner like godt som det som er stasjonært.
Ved strøm brud kan man bruke en slik
hva med å bruke en slik en den nederste på siden og en slik en og noen bilbaterier det holder en god stund.
140W er jo rimelig latterlig... Spar heller litt ca 2000kr for ny eller rundt 1000-1500kr for en brukt 2,2kw bensin aggregat.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap