Hjelp! dvergguramien min tar livet av de andre fiskene!

Nå er jeg litt lei meg. Jeg kjøpte to dvergguramier (to hanner) og nå måtte jeg avlive den ene. Den som er igjen, er en hissippropp og jeg tror det var all slossingen som førte til at den andre måtte få slippe å lide. Hva gjør jeg nå? Trenger han bare større plass, eller er han ikke til å satse på? Jeg holder på å klargjøre et større akvarium (108 l) da han for øyeblikket er i et 43 l. Vil det hjelpe?
Huff, vet at dette er vanlig helt i begynnelsen, men man håper jo å slippe.
Hvilke andre fisker har du i karet ditt og hva er vannverdiene?
Ble den andre skadet? Hvorfor ble den avlivet?
Synes 43L hørtes veldig lite ut til en sånn fisk samme hva du har oppi der ellers.
Svar
Jeg så at den rett og slett var blitt syk av stresset og slossingen. Begge øynene var helt rare (den sorte pupillen var blitt til en strek istedet) og det hang en halvt gjennomsiktig/lyserød trådlignende sak fra magen og den sto bare å gispet og den så rett og slett ut til å lide noe helt forferdelig. Jeg måtte avlive den i kokende vann....... Jeg har 4 kileflekkrasboraer og 5 gule algespisere, samt to maller. Det som hang fra magen (eller fra der den bæsjer,da...) oppdaget vi i går. De andre fiskene er i full vigør og det var så tydelig at denne hannen ikke hadde det godt, stakkars. Huffameg!
Ehja.....
Da viser det seg at vannet er kjempefint, bortsett fra giftig nitritt.... argh! Da er det jo ikke rart at fisken ble syk og på toppen av det hele ble mobbet! Da har jeg tatt affære og foretatt 1/3 vannbytte samt økt oksygen og renset filteret. Jeg fikk også no som het Aqua life som skal hjelpe. Hva gjør jeg i morgen? Bytter jeg vann igjen?
Du må fortsette å bytte ca 30% vann en eller to ganger daglig til nitritten er på 0.
Du fortsetter og bytte vann frem til nitritt er på 0 igjen, litt hver dag. Veldig fint at du skal sette opp større kar, de gule algespiserne dine er vel enten alobino ancistrius eller kinesiske algespisere.

Er det sistnevnte skal de ha ganske mye plass ifølge profilen dems, har selv en i 200 liter og gir den gjerne bort til noen med stor nok plass.
nirenlarsen
Da viser det seg at vannet er kjempefint, bortsett fra giftig nitritt.... argh! Da har jeg tatt affære og foretatt 1/3 vannbytte samt økt oksygen og renset filteret. Hva gjør jeg i morgen? Bytter jeg vann igjen?
Du fortsetter å bytte vann daglig til nitritten er borte, men filteret skulle du ikke renset! Det skal inneholde bakterier slik at du ikke får nitritt, og skal kun renses lett når det har blitt dårlig gjennomstrømning.
Etter to vannbytter ser det faktisk ut som om fiskene har det bedre allerede. Skal få sjekket vannet igjen imorra og da håper jeg at det er en stor forbedring. Men jeg er en erfaring rikere. Fra nå av er det karantene-akvarium og hele sulamitten! Det var faktisk dårlig trykk fra pumpa, det var derfor jeg måtte rense filteret.....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap