Kampfisk og mat

Har nettopp kjøpt meg en kampfisk, og har prøvd å finne ut hvor ofte den egentlig skal ha mat, men forklaringene når jeg googler spriker veldig. Skal den ha mat to ganger pr uke, eller hver dag? Vil jo gjerne at han skal ha det best mulig. Den har ikke så god plass i karet sitt, men har plass til å svømme (jeg kjøpte det karet i dyrebutikken hvor fisken er kjøpt). Dersom den får mat hver dag, vil det da bli mere avfallstoffer i karet da?
Karet burde være minst 15-20 liter, så dersom det er mindre burde du oppgradere innen kort tid.

Hvor ofte man forer varier. De som driver med oppdrett forer gjerne 3 ganger om dagen. Jeg foret 1-2 ganger om dagen da jeg hadde kampfisk, og det fungerte helt fint det. 2 ganger i uka blir litt knapt synes jeg, men du kan godt ha en foringsfri dag i uka.
Takk :)
jeg vet ikke helt hvor stor plass den har, men jeg har ikke noe pumpe eller noe i karet.

skal sjekke hvor mye vann det karet tar neste gang jeg bytter vann til den, og evt oppgradere dersom det er for lite... Vil jo at han skal ha det bra
Siden du ikke har pumpe eller noe i karet, bør du bytte 10-25% av vannet hver eneste dag.
Dessuten bør karet stå i et varmt rom, gjerne 25 grader. Kampfisken liker å ha det litt varmt nemlig.

Et par-tre-fire flak for om dagen går an. Men kampfisken vil helt sikkert heller ha en frossen mygglarve eller tre

Det er lurt å ha én foringsfri dag per uke.
fint

Den får nå ca 3-4 flak eller frysetørrede mygglarver (tror jeg) var med en blanding av disse fortypene da jeg kjøpte den. Han har allerede laget sånn skumreir. Hun på butikken sa jeg ikke skulle bytte vann før det var skikkelig skittent, men jeg kommer vel til å bytte litt før det, med mindre den mistrives når det er rent da.

I et kar uten filter er det svært lite bakterier som kan ta seg av avfallstoffene i vannet. Det er derfor helt nødvendig at du skifter ut noe av vannet hver dag. Avfallstoffer som ammoniakk/ammonium, nitritt og nitrat er usynlige og umulige å oppdage uten at du tester vannet. Spesielt de to første stoffene er veldig giftig for fisken og kan i større konsentrasjoner rett og slett ta livet av den, eller i beste fall gjøre den syk.

Her og her kan du lese litt om hva som skjer i vannet i et akvarie.

En annen ting er at kampfisk må ha noenlunde varmt vann og det anbefales å ha varmekolbe i, og dekkglass på, akvariet. Her kan du lese litt om kampfisken og hva den behøver av temperatur og annet for å ha det bra.

Mistenker at butikken har lurt deg til å kjøpe en av de små kubene hvor det hverken er plass til filter, varmekolbe eller stort annet. Disse er ikke brukbare til å holde levende vesener i etter min mening. I fiskebasen, som jeg linket til over, er det anbefalt 60 liters akvarium til kampfisk. Å holde kampfisk i mindre kar enn 15-20 liter uten filter og varmekolbe regner jeg som dyremishandling.

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet så kan jeg anbefale Hikari Betta Bio-gold som virker som et bra basisfôr. I tillegg får mine frysetørket artemia og tubifex og frossne mygglarver, både sorte og røde. Selvfølgelig i små porsjoner og ikke alle sortene på samme tid. Jeg fôrer mine to ganger om dagen.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap