Bytte av filtervatt og vannbytte

Søkefunksjonen er nede, så jeg er litt lost akkurat nå..

Det er fire uker siden jeg kjøpte akvariet mitt, og i dag skal de første fiskene oppi karet.
I går tok jeg en sjekk over akvariet for å kontrollere at alt ser bra ut.
Filtervatten er helt brun, og lukter jord, noe som jeg har forstått er et bra tegn. Men jeg føler at jeg har fått veldig motstridende opplysninger rundt bytte av filtervatt.

Burde jeg byttet det før fiskene kommer oppi? Eventuelt halve?

En annen ting jeg lurer på er om jeg skal foreta et vannbytte før fiskene kommer oppi.
Det er to uker siden jeg gjorde et 30% bytte, og siden da har det vært planter som har vokst og kost seg der.

Burde jeg bytte vannet nå eller om noen dager eller om en uke?
Karet kjøres inn i 4 uker slik at en bakteriekultur får etablert seg i filtermediene. Altsa i blåsvampen. Å bytte vann nå er bare bra, friskt vann har aldri skadet noen

Filtervatten er der for å filtrere bort de minste partiklene i vannet, så denne kan du fint bytte når den er bra møkkete. Det er de større blå svampene som er vesentlig her. Noen har svarte svamper, men greia blir den samme.
Filtervatten kan du bytte så ofte du bare føler for. Det er svampene som inneholder de viktige bakteriene.
Takk
Jeg byttet litt vann og filtervatt, nå er fiskene i hus!
Det ble to hunn-guppy og en ancistrus (ukjent kjønn) og etter en vellykket aklimatisering er de nå plassert i sitt nye hjem, 60-literen min.

Guppyene ser ut til å like seg, de svømmer rundt og sonderer terrenget.
Ancistrusen derimot virker litt stresset. Den svømmer raskt gjennom akvariet, opp og ned og "suger" på glasset. Litt urovekkende at den svømmer så langt opp som til vannflaten, da den er en bunnfisk?

Jeg har en rot som er ment som gjemmested for den, og den var såvidt innom den før ancistrusen fortsatte sin forvirrede reise gjennom akvariet.
Er det normalt? Eller er den redd/stresset/ensom?
Skal jeg gjøre noe, eller la den bli kjent?
Eller er det bare meg som overreagerer?
Det er vanlig at fisker er litt stresset når de blir plassert i nye omgivelser. Transport og fanging med håv og slikt i butikken, det er litt skremmende for en fisk

Gi dem noen dager til å roe seg ned.
Du har selvfølgelig et test-sett for nitritt klart hjemme? Det kan hende det blusser opp noe nitritt nå siden akvariet brått har fått noen forurensningskilder ekstra ifht innkjøringsperioden. Det pleier å gå bra hvis man bare ikke overdriver antallet fisk på en gang, og det høres jo ut som du har tatt det med ro der Noen guppy og en malle er passe å starte med. Vent noen uker (to uker kanskje?) mellom hver gang du setter inn nye fisk, så rekker filterbakteriekulturen å øke i takt med hver nye forurensningskilde som settes inn.
Jepp, det har jeg.
Hvor ofte bør jeg teste vannet nå i starten egentlig?
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap