Har jeg drept filterbakteriene?

kjøpte et nytt kar på 110l for noen dager siden.
bruker et innvendig fluval filter beregnet for ca 300l, med filtersvamp fra et filter som er godt innkjørt fra før.
altså skulle det være mer enn nok filterbakteriet til å putte fisk i karet.

det jeg ikke tenkte på før jeg satte inn filteret var at jeg hadde fylt karet med kaldt vann fra springen og nå lurer jeg på om filterbakteriene har overlevd dette, eller om de frøys i hjel fordi jeg ikke tenkte meg om her?
Kan godt hende de har overlevd.

Jeg gjorde det samme en gang jeg renset filteret. Jeg hadde en bøtte vann stående ved karet og innbilte meg at det var akvarievann. Puttet svampen oppi for å skylle og kjente at vannet var kaldt. Hadde helt glemt at jeg allerede hadde tømt ut akvarievannet og fylt i med vann fra springen... Men det gikk helt fint likevel.

Er bare å teste for ammoniakk, nitritt og nitrat noen dager fremover så ser du raskt om du har bakterier eller ikke.
men vil det bli nitrit i vannet hvis det ikke er fisker der?
kan jo kanskje "fore" litt. har noe planter og litt plantenæring i vannet.
ikke noe nitrit nå i hvertfall, har ikke amoniakk og nitrat test men kan jo sjekke i butikken på mandag
pirke pirke, så vidt meg bekjent så finnes det ikke noe innvendig fluval filter som er beregnet for karr til 300 l.

Men over til det du spurte om, ja jeg tror du har drept filter bakteriene når du satt filteret inn i iskaldt vann.
Hvis filteret er innkjørt men du ikke har fisk vil bakteriene begynne å dø ganske raskt, pga mangel på næring (ammoniakk og nitritt) så enten burde du putte oppi en fisk eller to eller du burde tilsette ammoniakk. Sistnevnte er det tryggeste i tilfelle bakteriene døde.
sheela
kjøpte et nytt kar på 110l for noen dager siden. bruker et innvendig fluval filter beregnet for ca 300l, med filtersvamp fra et filter som er godt innkjørt fra før. altså skulle det være mer enn nok filterbakteriet til å putte fisk i karet. det jeg ikke tenkte på før jeg satte inn filteret var at jeg hadde fylt karet med kaldt vann fra springen og nå lurer jeg på om filterbakteriene har overlevd dette, eller om de frøys i hjel fordi jeg ikke tenkte meg om her?
Ikke tenk mer på det. Dette går seg til, om sant skal sies er alle butikkfisker som er vant til det norske vann. -selv tar jeg vannprøver hver dag, opptil 3 ggr. daglig, bare for å være på den sikre siden. Dråpetester fra Tetra og digitalt for ph. Strømmen går fra tid til annen av her...lyn torden etc, og har ikke merket noe som hefter meg til bekymringer.
3 ganger om dagen var jo litt voldsomt. I et innkjørt kar trenger man aldri å teste med mindre fiskene oppfører seg rart en dag eller hvis det har vært et langvarig strømbrudd. I et kar som kjøres inn kan man teste en gang om dagen, men hvis man ikke har fisk er det litt i meste laget også. Annenhver til hvert tredje dag vil være rikelig. Det er kun dersom du kjører inn med fisk at du må teste hver dag, og selv da ville jeg bare testet 1-2 ganger om dagen.

Og det er vel ikke om fisken trives i norsk vann som er spørsmålet her. Selv i friskt norsk vann vil ammoniakk/nitritt bygge seg opp i vannet dersom man ikke har et innkjørt filter.
det står fluval 4pluss på pumpa. vet ikke hva den egentlig er beregna for men den ble brukt som eneste filter i 320literen min før jeg overtok den...

tror jeg prøver å slippe oppi en fisk og så bare tester hver dag en stund så ser jeg hvordan det går.
sheela
det står fluval 4pluss på pumpa. vet ikke hva den egentlig er beregna for men den ble brukt som eneste filter i 320literen min før jeg overtok den... tror jeg prøver å slippe oppi en fisk og så bare tester hver dag en stund så ser jeg hvordan det går.

Fluval 4+ er av produsenten oppgitt til å kunne "takle karr opptil 215 l, men etter min og andres akvaristers erfaring, så holder dette filteret til max 100-150 l karr.
Bare til opplysning, jeg bruker selv et fluval 3+ i et 54 l karr, modelen mindre ennden du har.
Her finner du en produktomtale om de innvendige Fluval-filtrene skrevet av Frank Angell.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap