Foring og vanntest

Hei!
Jeg har fått mine tre første fisker i akvariet, to guppyer og en ancistrus, ganske små hele gjengen, og det er snart tid for foring.
I går kjøpte tre forskjellige typer fôr, tabletter til ancistrusen, og en boks med hovedfôr (flak) og vanlig flakfôr.

Selve fôringen er grei, jeg skal se etter hvordan de spiser og ikke gi de for mye. Men jeg ser at mange av flakene i hovedfôr/flakfôr-boksene er ganske store, burde jeg brekke de opp i mindre biter til guppyene?
Eller det bare greit at de har noe å jobbe med?

Er det greit å variere med fôret, slik at jeg f. eks. gir hovedfôr til "frokost" og flakfôr til "kvelds"?

Videre melder det seg et spørsmål. Jeg skal fôre to ganger om dagen. Fortrinnsvis i forbindelse med av/på-slukking av lyset, har jeg forstått.
I helgen er det greit, da har jeg god tid til å observere fôringen.
Men i ukedagene har jeg egentlig nok med å fôre meg selv. Er jeg bedre tjent med å heller fôre ut på ettermiddagen og en gang til ut på kvelden, eller bør jeg stille vekkerklokken på litt tidligere?

Akvarievannet har lagt bak seg fire uker med innkjøring, med deriblant to vannbytter.
Jeg har gått i anskaffelse av nitritt-testsett, og vil følge med at alt foregår redelig for seg nede i vannet.
Når og hvor ofte synes dere jeg burde teste vannet nå i starten?

Jeg føler jeg har gitt dere en tornado med spørsmål nå.
Takker på forhånd for svar!
Du bør fóre meget sparsomt nå i starten. Selv om karet har gått seg til i 4 uker (kjempebra, forresten!) så er det ganske få bakterier i filteret tiil å ta avfallet. Nå trenger bakteriene litt tid på seg til å venne seg til økt mendge avfall før du kan sette inn evt. andre fisk osv.

Jeg fórer stort sett bare en gang om dagen her, og synes egentlig at du bør holde deg til en liten fóring om dagen også. Guppyene kan få mat når som helst. Ancistrus (og andre maller) er mye nattaktive, og bør fóres etter at lyset har slukket. Ellers vil guppyene ta tabletten også (grådige små fisk hehe)

Mål nitritt jevnlig fremover, så ligger du et steg foran om det plutselig skulle bli litt for mye for filteret ditt nå i starten
Hvor lenge har akvariet vært oppe og gått? Har noe å si mht hvor ofte du bør teste vannet.

Når det gjelder foring er det nok med en gang om dagen. Det er alltids litt å gnafse på i karet fra før. Hvis du absolutt vil fore to ganger, er det bedre å fore guppy en stund etter at lyset er satt på, la dem "våkne" litt, først. Siste foringen av dem før lyset slås av. Ancistrusen er aktiv om natten og kan med fordel fores med 1/4 tabelett en halvtimes tid etter at lyset er slått av. Den er, antar jeg, såpass liten ennå at den klarer seg med det og det som finnes av alger etc i karet. Guppy klarer fint å spise av store flak, de blir veldig fort myke i vannet. Et flak burde holde i massevis, pr fisk
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap