Nyoppstarter undrer...

Hei, hei... har startet opp nytt akvarie for ca 3 1/2 uke siden og satte da oppi noen fisker som døde- nok om d. Nå har jeg lært og akvarie har stått en stund nå. Har jevnli testet for no2, men har ikke klart å få en no2 topp ennå- er det ikke slik at no2 verdiene skal gå opp før bakteriene skal klare å få de ned igjen. Kan jeg prøve med noen få fisker nå, eller ville dere ventet ennå lengre?
Hvordan kan jeg vite at jeg har de rette bakteriene tilstede? Vil nødig få flere fisk til å lide samme skjebne som de forrige...
Om akvariet har stått i 3 1/2 vil jeg tro du er forbi nitrit-toppen, den kommer etter ca 2 uker.(Forutsatt at pumpa har stått og gått hele tiden, og du ikke har hatt "storrengjørng" nedi den)
Tror du trygt kan prøve med et par fisker(les: et par, ikke hiv oppi en hel stim) nå.
For sikkerhets skyld bør du holde øye med NO2 og amoniakk- Om alt går bra, kan du kjøpe et par fisker til etter ca en uke med de første.

Hva tester du med, strips eller dråper? Om du tester med strips så ville jeg absolutt tatt en test med dråper før jeg regnet karet for klart. Stripsene er nemlig ikke helt til å stole på.
Jeg testet med strips tidligere, men fikk beskjed av noen her inne at de var ikke verdt papiret de var laget på. Så da gikk jeg til innkjøp av dråpetest... men har ikke testet noe no2 i det hele tatt, så da lurer jeg egentlig på hva de første fiskene døde av? Kan det være noe annet helt feil? tar imot alle tips med takk...
Om du leser her så kan du se at det første som dukker opp i karet er ammonium/ammoniakk før nitritten kommer. Dette trenger du egen test for å måle så det er mulig at fiskene dine døde av ammoniakk/ammonium-forgiftning og ikke nitritt.

Om nå karet og filteret ditt har stått og gått i over 3 uker og du har planter i, eller matet litt i karet så filterbakteriene har hatt noe å jobbe med, så burde du nå ha merket nitritt i karet. Når det er sagt så kan du ha opplevd det samme som meg. Det siste karet jeg startet opp kjørte seg inn på under tre uker, men jeg understreker at dette ikke er vanlig!
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap