Vokser halen ut igjen?

noen har spist halene til guppyhannene mine, den ene døde men en er frisk og sterk. kommer halen til å vokse ut? hvor lang tid tar det? -har han nå i en sånn spagettisil med litt grus i som jeg har hengt i akvariet sånn at den som er syndern ikke får tak i han. tenkte det var best til halen er tilbake, men kommer den egentlig tilbake?
Halen vokser ut igjen om den ikke er spist helt av. Hvor lang tid er umulig å svare på.

Men hvorvidt den har det så godt i den sila di er jeg derimot mer usikker på. Iom at halen er spist på, så er fisken sikkert bra stressa fra før og det å bli satt i et trang lite rom i tillegg er nok kanskje ikke det beste. Stressa fisk blir fort syke, vet du...

Det du bør gjøre er jo å fjerne synderen evt. sørge for flere gjemmesteder for fiskene dine. Men hvis synderen har drept en fisk allerede, må du jo gjøre noe ganske raskt. Fjerne synder eller offer; de kan ikke leve sammen.

Hvordan fisk er det som biter, forresten - og hvor stort kar har du?
vet ikke hvem av de det er som har spist halene deres, derfor er det vanskelig å fjærne synderen. den ene av de to som fikk halen spist døde, men det var fordi jeg hadde de oppi et annet kar og der ble de så jaga og oppstressa av gullfisken som var i, har ikke noe annen løsning enn sila nå for har bare to kar. men det går bra med han oppi der altså, han virker frisk og spiser som han skal. men problemet er jo at hele halen er spist av, ikke engang en stubb igjen, han svømmer fint men er redd han ikke kan forsvare seg eller komme unna hvis synderen er ute igjen. de to siste guppyene mine har fått gå i fred..
Hvis du virkelig har en Melanochromis i dette karet, slik du har registrert i profilen din, så tipper jeg den er synderen. Det er absolutt ikke en fisk som hører hjemme sammen med Sør-Amerikanske langfinnende eller slørhalede fisk som guppy og scalare. For den Malawi-cikliden er nok de lange slørene på guppyene omtrent som å vifte med en rød klut foran en okse.

Fortalte du i butikken hva slags fisk du hadde hjemme fra før da du kjøpte den Melanochromisen?
Om én guppy har tatt kvelden, en annen har fått avspist hele halen er det sannsynligvis bare et tidsspørsmål før de to andre lider samme skjebne og det må du prøve å unngå.

Hvilke andre fisk har du i karet og hvor stort er det?
leverte tilbake melanochromisen etter en uke fordi han nettopp plaget de andre noe fryktelig. opplyste hvilke fisker jeg hadde ja, men har fått pengene tillbake for ham. har 1 sjokolademalle, 2 scalare, 2 platy, 3 guppy, 5 corydoras, 2 thomasiciklide 2 praktbotia og en ancistrus. men alle er små barn ennå, ingen over 4 cm stor, bortsett fra malla da som kanskje er blitt 6 cm..akvariet er på 75 l, lite til et par av artene, men om en uke skal jeg kjøpe et 250 l.. og flytte over malla, botiaene og scalarene..kan det være guppyene som spiser hverandres hale? har en med lang hale og en med kort hale igjen som ikke har blitt spist på. så lurer på om den med kort hale er en ho, selv om den ble solgt som en hann..
Det er ikke greit å være guppy med den lange halen på slep. Jeg har gitt dem opp, fordi de hver gang jeg kjøpte fikk knekk i ryggen og svømte i vinkel.

Du er sikker på at halen er spist av og at det ikke er en sykdom? da kan de miste f.eks hale mener jeg å huske fra tidligere sykdommer. sopp og lignende.
Tilfeldig bekjentskap
© Kari anne Hulløen
Reklame for plussmedlemskap