Elvebiotop, stein, grus eller sand?

Jeg skal snart i gang å starte mitt første akvarie (På hmm 12 år).
Og tenkte jeg skulle lage et elvebiotop.

I den forbinnelse tenkte jeg kanskje jeg skulle bruke små steiner, men er usikker på hva som blir for stort (i forhold til planter som skal gro, og slam som detter nedimellom.)

Så her er noen steiner jeg vurderer å bruke, men er usikker på om de blir for store.

Takker for svar

I elver er det ofte litt større groper også, så det kan du lage med en del store steiner som du legger sammen i en ring eller annen form. Det er også ganske ofte overbygninger langs kantene, så hvis du får til det vil nok sikkert noen fisker sette pris på det
overbyggninger?? ehm hmm hva mener du med det?.. heh

har allerede noen sorte fine flate steiner jeg skal bruke, men som hovedunderlag er jeg usikker hva jeg vil bruke/bør bruke.

ah groper. notert.
Denniz the Menace
overbyggninger?? ehm hmm hva mener du med det?.. heh

Han mener sikkert slike overheng i elvekanten med røtter som stikker ned.

Dersom du tenker å ha hurtigstrømmende vann, så ville jeg nok unngått sand, og brukt steiner slik som på bildet. Pass på at du benytter stein som ikke endrer vannverdiene. Lyse steiner kan heve gH ganske mye.
hvordan vet jeg hvilke steiner som endrer verdiene?..
Jeg er jo litt ny i dette med å seriøst lage meg akvarium.
(husker min barndom hvor vi laget med en pose sand/stein, noen planter, guppy, sverddrager og neon tetra. og et eller annet rosa slott med bobler i)

Men altså. Det som jeg engster meg for er å få mat og slam mellom disse steinene slik at maller og sånt ikke får tak i det. Noen som tror dette blir problem?

Når det gjelder strømmen i vannet er jeg ikke helt sikker hvor sterk jeg skal ha den enda.
Denniz the Menace
hvordan vet jeg hvilke steiner som endrer verdiene?..
Som sagt, så kan steiner med lys farge endre verdiene. Om de faktisk gjør det, finner du ut ved hjelp av pH og gH tester. Bruk JBL eller Tetra sine dråpetester for mest korrekt resultat.
Mål med jevne mellomrom i løpet av første måneden, så vil du oppdage om du har "problemstein".
hmm interessant

Takker for gode svar
Elvebiotop høres stilig ut. Men tenker du mest angående bunnlaget, eller tenker du å ha det ganske bart i forhold til planter og?
Det er vel litt av fordelen me å ha et grovere grunnlag at dritten ikkje samler seg så lett på toppen, slik som med sand. Jeg vil også anta at det bare gir mer næring til plantene om det smyger seg under litt, til røttene.
Det med mat tror jeg nok fort kan hende at endel går inn under grusen.
Da ville jeg forsøkt å lage f.eks et lite område hvor det er litt mindre og tettere med grus som du bruker til å mate bunnfisk med.
Engelsk elvegrus er forresten helt supert, og kan kjøpes i flere størrelser, fra et par mm og opp til halvannen cm.. Er veldig fornøyd med den grus-sorten selv. Den endrer ikke vannverdiene, og er fint avrundet, noe som passer til både biotopen din, og til all slags fisk.

Jeg har biltemasand i et par kar, og det angrer jeg bittert på. Den belaster filteret mye mer enn grus.
takker

kjøpte engelsk elvesand, litt fin.

Men som jeg oppelvde vardet lekk i karret så ja, ikke fått satt det opp helt enda :P
Aggi
Jeg har biltemasand i et par kar, og det angrer jeg bittert på. Den belaster filteret mye mer enn grus.

?
Den skjønte jeg ikke, Aggi. Hvordan kan sanden belaste filteret mer enn grus gjør??
mona o
[QUOTE=Aggi]Jeg har biltemasand i et par kar, og det angrer jeg bittert på. Den belaster filteret mye mer enn grus.

?
Den skjønte jeg ikke, Aggi. Hvordan kan sanden belaste filteret mer enn grus gjør??

1: Slam som normalt legger seg nedi grusen, legger seg ikke nedi biltemasand. Dermed blir slammet enten liggende oppå sanden, eller man må ha et filter som har kapasitet nok til å suge til seg alt slam.

2: Med litt fart på vannstrømningene, eller med fisk som virvler opp sand, så er sanden såpass lett at den havner i filteret. Grus vil aldri havne i filteret, uansett.

Man kan alltids løse det første problemet ved å slamsuge oftere, men jeg er ikke av den slamsugende typen. ;P
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap