Hvorfor er fiskene på bunnen?

Har akkurat startet opp med akvarium, og har et spørsmål:

Hvorfor svømmer glødebåndstetra og neontetraene mine helt på bunn?? Skal ikke de svømme i midtsjikte?

Vet noen hvorfor?
Plussmedlem
Tetraene dine bryr seg ikke så mye om hva som står i en bok eller i en fiskebase.
Jeg har kardinaler i et kar, rødmunntetra i et annet... Disse svømmer fra "midten og ned". Dette stemmer med basen når det gjelder rødmunn, men kardinalen skal egentlig befinne seg fra midten og opp.

Hvor stort/høyt er karet ditt?
Og har du f.eks. noen store fisker (scalare etc.) som svømmer i "midten"?
Akvariet mitt er 37 liter. Kjøpte neontetra i går, og da svømte de midt i vannet i butikken. Når jeg puttet de oppi tanken, så svømte de til bunns. Har bare tetraer, og et par små maller.
Plussmedlem
I en 37 liter er bunnen veldig nær midten
Men du kjøpte fiskene i går...Du må gi tetraene litt tid. De er nok litt usikre i nye omgivelser, og det er tryggere langs bunnen.
Antall fisk i stimen har også noe å si på hvor trygge de føler seg.
Ok. Takk. Er nok litt utålmodig! Har bare 5 neontetraer, butikken sa det holdt, bør kansje kjøpe noen flere
Plussmedlem
Literstørrelsen er ikke stor.
Neontetra bør ha litt større svømmeplass og helst være flere, men 10 stk neon kan gå i karet ditt hvis du kun holder denne stimfisken.
Hvor mange glødebåndstetra har du?
1. ikke filter,utsolgt i butikken,har best.
2. 7 glødebåndstetra.
Plussmedlem
Da bør du ikke kjøpe noe mere fisk.
Et filter bør være i gang en god stund (drøye fire uker) før fisken kommer i karet.

Kjøpte du karet i butikken samtidig med at du kjøpte fisken?

Har du varmekolbe og lys?
(Dette er ikke livsnødvendig for fisken, men varme er fornuftig nå som været blir kaldere. Plantene trenger lyset.)
overtatt ett kar som var defekt,uten lys,varme og filter,men med 7 gl.tetra...kjøpt varme,venter på lys og filter.butikken sa jeg kunne kjøpe flere fisk bl.annet neon tetra minst 5 stk,pluss slørhale el.lign.
Plussmedlem
Kjersti Anne Hovland
butikken sa jeg kunne kjøpe flere fisk bl.annet neon tetra minst 5 stk,pluss slørhale el.lign.

Da har butikken gitt deg dårlige råd er jeg redd for.
De visste at du ikke hadde filter, men allikevel solgte de deg fisken.
Slørhalen bør du ikke kjøpe til dette karet. De trenger mye større plass.

Det blir mye vannbytter for deg fremover nå hvis du vil at fisken skal overleve. Flere ganger i uka. 30 - 50 %.
Fiskemat og avføring fra fiskene gir mye avfallsstoffer. Uten et velfungerende filter som renser vannet så vil vannet bli en giftig "suppe" ganske fort.
Fôr derfor minst mulig. Du trenger ikke å fôre hver dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap