- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Fiskeavføring
Fiskeavføring
Inaktiv bruker
dette samler seg i forholdsvis store dunger rundt omkring i akvariet. jeg har byttet fra grus til finsand, og nå faller det ikke lenger ned blant grusen, men blir liggende på toppen av sanda. oppsamlingen har skjedd på relativt kort tid, noen dager.
det er vel ikke så mye å gjøre med det, bare lurte på om det altså er slik at alle her som har akvarium med sandbunn faktisk har det samme. jeg mater ikke fisken noe særlig mye heller. ikke utover det som er normalt ihvertfall. jeg vet ikke egentlig hva spørsmålet jeg stiller er, bare ønsket å høre noen tanker rundt det hele.
sidespørsmål - jeg vet at eplesnegler spiser råtnende planterester og død fisk. spiser den kanskje, mot formodning, også fiskebæsj? jeg har nemlig bestilt fire eplesnegler idag.
det er vel ikke så mye å gjøre med det, bare lurte på om det altså er slik at alle her som har akvarium med sandbunn faktisk har det samme. jeg mater ikke fisken noe særlig mye heller. ikke utover det som er normalt ihvertfall. jeg vet ikke egentlig hva spørsmålet jeg stiller er, bare ønsket å høre noen tanker rundt det hele.
sidespørsmål - jeg vet at eplesnegler spiser råtnende planterester og død fisk. spiser den kanskje, mot formodning, også fiskebæsj? jeg har nemlig bestilt fire eplesnegler idag.
Postet 02.09.08 kl 21:07
Postet 02.09.08 kl 21:13
Postet 02.09.08 kl 21:19
Inaktiv bruker
hmm, interessant.ModernCory'er spiser [I]ikke[/I] avføring, men de får den til å forsvinne ned i sanden når de skyfler rundt, slik at plantene får nytte seg av den, og vi slipper å se den...
Postet 02.09.08 kl 21:57
Postet 02.09.08 kl 22:08
Inaktiv bruker
kan jo være at de på lik linje med cory "knuser" bæsjen når de går over den slik at den enten presses ned i sanda, eller deles i mindre partikler som lettere plukkes opp av filteret?
vel, either way har jeg bestilt noen eplesnegler, så vi får se hvordan det går. verste fall er det jo bare å slamsuge litt av og til, det går jo uansett kjapt. 5-10% vannbytte i uka er vel ikke fali d vel?
en annen ting, hvordan fungerer kalkstein? skal dra å kjøpe så fort som mulig. får man en stor stein man bare lar ligge? hvordan doserer man kalken i tanken for å oppnå en hardhet som passer for skalldyr?
vel, either way har jeg bestilt noen eplesnegler, så vi får se hvordan det går. verste fall er det jo bare å slamsuge litt av og til, det går jo uansett kjapt. 5-10% vannbytte i uka er vel ikke fali d vel?
en annen ting, hvordan fungerer kalkstein? skal dra å kjøpe så fort som mulig. får man en stor stein man bare lar ligge? hvordan doserer man kalken i tanken for å oppnå en hardhet som passer for skalldyr?
Postet 03.09.08 kl 10:05
Postet 03.09.08 kl 10:14
Postet 03.09.08 kl 17:50
Postet 03.09.08 kl 17:53
Postet 03.09.08 kl 18:28
Inaktiv bruker
Tante Astrid[QUOTE=Preach07] 5-10% vannbytte i uka er vel ikke fali d vel?
Det vanlige er vel å bytte mellom 20 til 30 prosent i uken så 5-10% vil jeg anse som veldig lite, og potensielt farlig, om det er en del fisk i karet. Det hoper seg fort opp en del skadelige avfallstoffer om disse ikke fjernes ved vannbytter.skulle vært litt mer spesifikk, men jeg mente om jeg en og annen gang slamsuger og ikke tar dette i samme omgang som vannbytte (noget jeg sikkert vil gjøre, men for hypotetisk diskusjons skyld), lurte jeg på om det ville bli for mye vannbytting. skulle ikke tro det, men her, er jeg fortalt, er ingen spørsmål dumme ;D
Postet 03.09.08 kl 19:53
Postet 03.09.08 kl 19:58