- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hjelp til malawi
Hjelp til malawi
heisann, jeg skal kjøpe meg et Juwel vision 450 i Oktober, har god tid på meg og vil jo planlegge mest mulig, planen har jo hele tiden vært selskapsakvarium, men nå begynner jeg å få en innteresse for Malwi, eneste problemet som er et ganske så stort problem hehe...er at jeg er helt grønn på dette området da jeg alltid har hatt selskaps akvarier, mine spørsmål er da som følger:
1:hvilke vannverdier vil de ha? må si det at phen her er på rundt 8-8.5 har forstått det sånn at dette er ganske så rett, dette får meg også til å tenke mer malawi siden det blir mer lettvindt.
2: hvilke fisker og hvor mange kan jeg ha sammen? utvalget fra den butikken jeg skal kjøpe fra er her
3: har bestilt [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2931&HKatID=]dupla ground[/URL] før jeg i det hele tatt tenkte på malawi, kan jeg bruke det? eventuelt kombinert med sand?
4: hvilke stener anbefales? og er det en nettside som selger de?(dårlig utvalg her syns jeg)
5: noen andre ting jeg burde vite om innredning, adferd osv?
jeg setter stor pris på råd og svar her, og håper noen kan svare på dette eller evt henvise til ei god side om malawi ciklider.
1:hvilke vannverdier vil de ha? må si det at phen her er på rundt 8-8.5 har forstått det sånn at dette er ganske så rett, dette får meg også til å tenke mer malawi siden det blir mer lettvindt.
2: hvilke fisker og hvor mange kan jeg ha sammen? utvalget fra den butikken jeg skal kjøpe fra er her
3: har bestilt [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2931&HKatID=]dupla ground[/URL] før jeg i det hele tatt tenkte på malawi, kan jeg bruke det? eventuelt kombinert med sand?
4: hvilke stener anbefales? og er det en nettside som selger de?(dårlig utvalg her syns jeg)
5: noen andre ting jeg burde vite om innredning, adferd osv?
jeg setter stor pris på råd og svar her, og håper noen kan svare på dette eller evt henvise til ei god side om malawi ciklider.
Postet 04.09.08 kl 02:14
tar også imot forslag på andre fisker da det er flere dyrebutikker her, liker bare den butikken jeg viste til over veldig godt, det er alltid rent og pent der og de vet mer enn på de andre butikkene, har dårlig erfaringer med de andre, både pga urenslighet og syke fisk, på det meste lå det vell rundt 10 døde fisker i akvariumene på eine butikken, og den andre sliter mye med sykdom i sine akvarium, pluss at det er bare en person på den ene butikken som faktisk har peiling, men kan vell bestille inn og få de med en gang, så går det vell sikkert bra det også.
Postet 04.09.08 kl 02:22
Nå har jeg ikke så veldig peiling på malawi selv, men vil tru, som med andre fisker, at kravene til vannverider varierer noe. Så du må nok bare lese deg opp på hvert enkelt av fiskene du ønsker her på akvaforum, og luke ut de som passer sammen. Men det stemmer nok at de fleste "ønsker" en ph på mellom 8 - 8.5 (ikke ta det for god fisk:p).
Hvor mange fisk du kan ha vet jeg ærlig talt ikke. Det avhenger vel egentlig helt på størrelsen og hvor territorielle de er. Noe du ikke burde er å ha to fisk fra samme familie, f.eks golden og hongi (samme familie-navn). Disse kan lett krysse seg, og man får "verdiløse" avkom.
Malawi skal jo ha finkornet sand de da, siden de graver en del i sanda, og plukker opp sand for deretter å sputte de ut igjen/sile det. Så om det går bra? tenk på at en malawi skal ha det i munnen, så vet du svaret selv.
Anbefaler kildekalk som stein.
Hvor mange fisk du kan ha vet jeg ærlig talt ikke. Det avhenger vel egentlig helt på størrelsen og hvor territorielle de er. Noe du ikke burde er å ha to fisk fra samme familie, f.eks golden og hongi (samme familie-navn). Disse kan lett krysse seg, og man får "verdiløse" avkom.
Malawi skal jo ha finkornet sand de da, siden de graver en del i sanda, og plukker opp sand for deretter å sputte de ut igjen/sile det. Så om det går bra? tenk på at en malawi skal ha det i munnen, så vet du svaret selv.
Anbefaler kildekalk som stein.
Postet 04.09.08 kl 07:29
Endret: 04.09.08 kl 07:30
Hei og grattis med nytt planlagt kar snart.
Malawiciklider er flotte ciklider med spennende oppførsel og flotte farger. Driver mest med malawiciklider selv og er blitt ganske så hektet.
Skal prøve å svare på noe av det du spør om.
1. Malawiciklider skal ha PH på rundt 8,3. Vannet ditt virker perfekt for malawier.
2. Hva slags fisker du kan ha sammen kommer litt ann på hva du liker. hvis du finner en fisk du virkelig ønsker kan man sette opp andre fisker etter den.
3. Denne er meg ukjent så den kan jeg ikke svare på.
4. Steiner kan man gjerne kjøpe i dyrebutikk. Der finner man f.eks lavastein. Ellers kan man finne flotte steiner ute i naturen eller nede ved sjøen.
5. det er veldig mange flotte arter der ute og man kan ende opp med å ville ha alle, men det er viktig å huske på å ikke ha fisker med samme farge da disse kan krysse seg og skape hybrider. Som regel vil de forskjellige artene ikke krysse seg så lenge de har nok av hvert kjønn.
Håper dette hjalp deg litt.
Sjekk ut disse to sidene for mer info:
ciklider.se
cichlid-forum
Malawiciklider er flotte ciklider med spennende oppførsel og flotte farger. Driver mest med malawiciklider selv og er blitt ganske så hektet.
Skal prøve å svare på noe av det du spør om.
1. Malawiciklider skal ha PH på rundt 8,3. Vannet ditt virker perfekt for malawier.
2. Hva slags fisker du kan ha sammen kommer litt ann på hva du liker. hvis du finner en fisk du virkelig ønsker kan man sette opp andre fisker etter den.
3. Denne er meg ukjent så den kan jeg ikke svare på.
4. Steiner kan man gjerne kjøpe i dyrebutikk. Der finner man f.eks lavastein. Ellers kan man finne flotte steiner ute i naturen eller nede ved sjøen.
5. det er veldig mange flotte arter der ute og man kan ende opp med å ville ha alle, men det er viktig å huske på å ikke ha fisker med samme farge da disse kan krysse seg og skape hybrider. Som regel vil de forskjellige artene ikke krysse seg så lenge de har nok av hvert kjønn.
Håper dette hjalp deg litt.
Sjekk ut disse to sidene for mer info:
ciklider.se
cichlid-forum
Postet 04.09.08 kl 09:16
Postet 04.09.08 kl 10:59
Jeg har gibbiceps og pleco i mine kar. Uten problemer. Vet at andre har både ancistrus og L144 i sine kar også.
Utover diverse maller hadde jeg ikke puttet andre fisk i karet. Malawifisker bør holdes i artskar, men kan holdes sammen med andre arter fra Tanganyika og Victoria så lenge man vet hvem man kan mikse.
Mvh Linda
Utover diverse maller hadde jeg ikke puttet andre fisk i karet. Malawifisker bør holdes i artskar, men kan holdes sammen med andre arter fra Tanganyika og Victoria så lenge man vet hvem man kan mikse.
Mvh Linda
Postet 04.09.08 kl 11:24
om du vil beholde Malawi-stilen, kan du jo ha "opp-ned-mallen" som visstnok hører til malawisjøen. Om jeg ikke tar feil. Vet dessverre ikke navnet på den, men sikkert noen andre som vet=)
og sånn for å nevne på en ting. Det er da virkelig ikke farge som lager kryssninger, altså hybrider, som Linda Kristin sa?! Jeg har forstått det sånn at det er familie-navnet... Nå kan jeg ta feil der også, men tviler sterkt på farge-teorien:p
og sånn for å nevne på en ting. Det er da virkelig ikke farge som lager kryssninger, altså hybrider, som Linda Kristin sa?! Jeg har forstått det sånn at det er familie-navnet... Nå kan jeg ta feil der også, men tviler sterkt på farge-teorien:p
Postet 04.09.08 kl 17:20
(mangler)om du vil beholde Malawi-stilen, kan du jo ha "opp-ned-mallen" som visstnok hører til malawisjøen. Om jeg ikke tar feil. Vet dessverre ikke navnet på den, men sikkert noen andre som vet=) og sånn for å nevne på en ting. Det er da virkelig ikke farge som lager kryssninger, altså hybrider, som Linda Kristin sa?! Jeg har forstått det sånn at det er familie-navnet... Nå kan jeg ta feil der også, men tviler sterkt på farge-teorien:p
Hvis det er ryggsvømmermalle du tenker på så kommer den fra Afrika, men ikke Malawisjøen. Det er kanskje Synodontis njassae, Malawisynodontis du tenker på.
Det er først og fremst ciklider fra samme familie som krysser seg, så da bør man ikke ha flere sorter med samme latinske fornavn i samme karet, for å gjøre det enkelt.
F. eks Melanochromis johannii og Mel. cyaneorhabdos, disse er dessuten ganske like (samme farge).
Men: Man kan ha enkelte med samme familienavn hvis de har forskjellige farger. F.eks Aulonocara jacobfreibergi og Aul. stuartgranti "Maleri".
Cyrtocara moorii (delfin) og Placidochromis electra skal derimot ikke gå sammen. Forskjellig navn, men de er alfor like og kan krysse seg.
Ikke enkelt, så begge har rett
Luna88: her har du en link til dansk side om malawi, mange artikler, men jeg tenker spesielt på den som heter
Begynd med MalawiCichlider
Postet 04.09.08 kl 18:05
(mangler)og sånn for å nevne på en ting. Det er da virkelig ikke farge som lager kryssninger, altså hybrider, som Linda Kristin sa?! Jeg har forstått det sånn at det er familie-navnet... Nå kan jeg ta feil der også, men tviler sterkt på farge-teorien:p
Man skal selvfølgelig være forsiktige med hva man har i karene sine, men det er mange malawiakvarister som har både Labidochromis caeruleus og Labidochromis hongi i samme kar ute problemer. Nettop fordi de har så forskjellige farger. Så farger har mye å si samtidig som fordelingen har mye å si. Hvis man har en hunn malawi av en art så vil denne finne seg partner uansett og samme veien omvendt. I teorien kan alle malawier krysse seg fordi de er munnrugere.
Det er derfor det er viktig å tenke igjennom sammensetningen før man kjøper fisk og gjerne forhøre seg med andre malawiakvarister så man slipper hybrider og uro i karet.
Mvh Linda
Postet 04.09.08 kl 21:39
Takk shiramor, denne artikkelen var kjempe bra, og der står jo også eksempler på sammensetting av fisk.
Men alt dette pratet om hvilke fisk man kan ha sammen ut over det, med tanke på farger og arter er litt forvirrende, ser det er en del delte meninger om det.
men blir vell å begynne med fisk med forskjellige farger og familie, og ta det derfra, har fått en del forslag på hvilke fisker jeg kan ha og hvilke jeg burde begynne med, og antall.
så nå blir det vell bare masse lesing framover og planlegging til innredning. og kanskje kommer det flere spm fra meg senere, takk for alle svar=))
Men alt dette pratet om hvilke fisk man kan ha sammen ut over det, med tanke på farger og arter er litt forvirrende, ser det er en del delte meninger om det.
men blir vell å begynne med fisk med forskjellige farger og familie, og ta det derfra, har fått en del forslag på hvilke fisker jeg kan ha og hvilke jeg burde begynne med, og antall.
så nå blir det vell bare masse lesing framover og planlegging til innredning. og kanskje kommer det flere spm fra meg senere, takk for alle svar=))
Postet 05.09.08 kl 00:35