Merkelig slamlag på plantene mine

Huff, her kommer kanskje ett dumt spørsmål, men jeg har jo som sagt startet opp et akvarium på noen og 60 liter. Jeg har hatt i vann fra et annet akvarium, og grums fra filteret. Jeg har satt nedi planter, foreløpig 8 stk, og steiner og skjell til pynt.

Men nå ser jeg at det ligget liksom et lag med slam på palntene. Får lyst å "tørke støv" nedi der. Det er jo ikke slik jeg vil ha det.

Hva kommer dette slammet eller hva jeg skal kalle det av, og skal det være der eller skal jeg prøve å få det bort på noe vis?
Er det brunt? Da er det i så fall brunalger, og de kommer sikkert som banken i nyoppstartede akvarier. Det er imidlertid en forbigående fase, og de forsvinner av seg selv etter noen uker. Ingenting å bekymre seg for. De sitter ikke godt fast, det løsner lett om man gnir plantebladet mellom tommel og pekefinger f.eks.

Når det blir på tide for deg å sette inn fisk, kjøp en liten Ancistrus sugemalle (algespiser). De elsker brunalger! En enslig Ancistrus vil renske karet for brunalger på et blunk
Jeg fik også sånn ekkelt brunt lag på mine planter og bunden.
Jeg slamsuget først,men det bare kom opp i vannet i stedet.
Så for 3 dage siden tok jeg en håndfull sandsnegle,og puttet opp i mit akvarium,og nå er det nesten borte.(jeg har kun sandsnegle og jegersnegle i dette akvarium,så jeg fodre ikke,da spiser sneglene vist alt).
Men når sneglene har gjort jobben sin,skal jeg ha i fisk (synes det var synd for fiskene hvis de skulle svømme blandt de brune planter.
nei det er ikke brunalger. det er rett og slett slam , det ligger som løst støv liksom over alt. hvis jeg er nedi med hendene så virvles det opp- ser skikkelig rotete ut :-/,
Ja det sitter ikke fast,det bare ligger der.
Ser jo ut som møkk...grå,brun farge
Jeg vet stadig ikke hva det er.men sneglene har nå spist opp alt sammen.
Kanskje noen andre inne her vet hva det er?
Om ikke filteret er av det kraftigste så kan det kanskje dreie seg om fint slam som havnet ut i karet når filterguggen ble flyttet over. Jeg ville uansett sett det litt an og kanskje prøvd å suge litt ut ved vannbytter om det blir liggende i lenger tid. Om det er filterslam så bør det jo ikke fjernes før det har fått gjort jobben sin og sørget for at de gode bakteriene bosetter seg i karet.
det kan nok godt være grums fra filteret ja, og pumpen henger jo ganske høyd oppe for akvariet er høyere enn vanlige akvarier. Har satt inn en ekstra pumpe nå, men den er beregnet på 25 iteren min. Den er ikke i bruk, så derfor er filteret ledig. Vet ikke om det hjelper men får prøve.

Disse sneglene som nevnes, er det skadedyr som ødelegger planter eller er de helt ok å ha i akvariet? Kjøpte inn noen corydoras i går, to stk, tenkte de kunne rote litt rund.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap