Fisk i nytt akvarium (veldi nybegynner)

I dag fikk jeg endeli litt fisk til nyoppstartet akvarium (har stått med vann og filter i 3 1/2 uke).
4 neontetra
1 guppy hann
1 malle

Har hatt lyset på siden jeg satte de oppi, da sønnen min skulle legge seg så slukket han lyset å sa natta til fiskene. Da sank guppyen til bunns og ligger der og har raske "sluke" bevegelser med munnen. Vi slo på lyset litt igjen og rørte litt borti den med håven- da kviknet den til å svømte til overflaten igjen. Nå ligger den rolig bak pumpen.
Vi har målt no2, men den er fin (under 0,3).
Hva er galt?
sover fisk?

Engstelig... siden de forrige fiskene døde over natten etter dårlig info fra dyrebutikk om oppstart av akvarium.
Guppyene sover på en måte, ja. Når lyset er av går de i en slags transe der de enten synker til bunnen eller bare flyter rolig rundt i vannoverflaten. Mine gjør det statt og stødig.
Min erfaring er at Guppy "sover" i overflaten. Men det er godt mulig at de også ligger på bunn. Tror ikke det er noe å bekymre seg for. Forøvrig fins det fisk som sover på ordentlig, men guppy er ikke blandt dem
I kveld når vi slo av lyset så fant han seg en kant på pumpa å legge seg oppå, ser ut som han vet at når lyset blir slukket er det "natta"...
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias H
Reklame for plussmedlemskap