Forskjell mellom t5 og t8?

Leser at disse to systemene nevnes litt her og der, og hører at T5 er så mye dyrere enn T8.

Men hva er forskjellen mellom disse? Selv har jeg et T8 armatur fant jeg ut, er et T5 mye bedre for plantene? Fiskene?
Fiskene gir i grunnen blaffen i lyset. De fleste artene kunne til og med tenkt seg mindre belysning.

Lyset er derimot viktig for plantene, men om man velger planter etter lysmengden så er det vanligvis ikke nødvendig å bytte ut T8 med T5. Skifter man ut rør og tennere jevnlig (anbefalt er en gang i året) og fester på reflektorer så gir T8 vanligvis tilstrekkelig belysning, om man ikke velger for lyskrevende arter. Har selv "bare" T8 i alle karene mine og jeg klager ikke over planteveksten

For den som ønsker å holde mer krevende planter så er T5 et bedre alternativ og det er derfor mange planteakvarister som sverger til disse.

Dessuten så er lyset viktig for oss som betrakter karet. Vi vil jo gjerne se hva som foregår i akvariet

Generelt kan man si at T5 gir mere Watt per cm. Siden plass er et problem i lystoppene til karrene våre så er det en fordel med T5 kontra T8. En annen stor fordel er elektronisk drossel(finnes også på T8). Man slipper starter samt at man kun har strømledningen på yttersiden av karret.
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap